MEZIOBOROVÝ KONGRES SAS, KC HOTELU GALANT, MIKULOV, 24. až 25.5.2024

Vlastní zdraví - základní předpoklad pro stabilitu a fungování praxe.

Tímto vás zveme na jeho další ročník. 

Naše pozvánka/files/files_editor_uploads/pozvanka_mikulov_2024.pdf

Chcete znát program kongresu a další informace k němu? Klikněte zde níže na "Více informací"


Více informací

ZP MV ČR - stanovisko k dohodě

 

 

 

 

Zdravotní pojišťovna

Ministerstva vnitra ČR

pan Ing. Karel Šatera, Ph.D.,MBA

generální ředitel

Na Míčánkách 2

101 00 Praha 10

V Praze dne 23. března 2004

 

 

Věc: Stanovisko k „Dohodě o úhradě zdravotní péče pro 1. pololetí 2004“ - pro specializovanou ambulantní péči a pro fyzioterapii, odbornost 902 a 918

 

 

Vážený pane generální řediteli,

 

zdravotnická zařízení poskytující specializovanou ambulantní péči a fyzioterapii obdržela v minulých dnech od příslušných poboček Zdravotní pojišťovny MV ČR dopis, jehož přílohou byla „Dohoda o úhradě zdravotní péče pro 1. pololetí 2004“ pro specializovanou ambulantní péči a pro fyzioterapii (odbornost 902 a 918), a to v původním znění ze dne 2. ledna 2004, které obsahuje ustanovení o tom, že úhrada za poskytovanou zdravotní péči může být omezena nedohodnutým způsobem, a to konkrétně v odst. č. 15 a 16 v dohodě pro specializovanou ambulantní péči a v odst. č. 5 a 6 v dohodě pro fyzioterapii.

Protože výše uvedená ustanovení jsou v rozporu s výsledky dohodovacího řízení o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění mezi zástupci VZP ČR, ostatních zdravotních pojišťoven a příslušných profesních sdružení poskytovatelů zdravotní péče platnými pro 1. pololetí 2004 (uveřejněnými ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví ČR), nemohla zdravotnická zařízení tato ustanovení obsažená v dohodách ze dne 2.1. 2004, které jim byly předloženy Vaší pojišťovnou již v měsíci únoru t.r., akceptovat. Na tomto svém stanovisku musí zdravotnická zařízení trvat i poté, co se seznámila s obsahem výše cit. dopisu Vaší zdravotní pojišťovny.

K tomu uvádíme, že předmětná ustanovení jsou také v rozporu s příslušným ustanovením platné smlouvy o poskytování a úhradě zdravotní péče, kterou zdravotnická zařízení s Vaší zdravotní pojišťovnou uzavřela, neboť v Článku IV. – Cenová ujednání je v ustanovení odst. 2. konkrétně uvedeno, že „Hodnota bodu, sazby, jakož i další ujednání ohledně cen platných pro poskytování zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění vychází z platného cenového výměru vydaného v souladu s ustanovením odst. 5 § 17 zák.č. 48/1997 Sb.“ proto, že podle cit. ustanovení zákona se hodnoty bodu a výše úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění dohodnou v dohodovacím řízení zástupců VZP ČR a ostatních zdravotních pojišťoven a příslušných profesních sdružení poskytovatelů jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení.

 

Současně jsou tato Vaší pojišťovnou navržená ustanovení v rozporu s příslušným ustanovením vyhlášky č. 457/2000 Sb., kterou se vydávají rámcové smlouvy, kde je v ustanovení článku 6 rámcových smluv pro zdravotnická zařízení poskytující specializovanou ambulantní péči a fyzioterapii (odbornost 902 a 918) konkrétně uvedeno, že zásady uplatňování omezení úhrady podle § 17 zák.č. 48/1997 Sb. se projednávají mezi zástupci pojišťoven a zástupci příslušných profesních sdružení poskytovatelů jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení.

V této souvislosti si ještě dovolujeme poukázat na ustanovení § 17 odst. 7 písm. a) a b) zák.č. 48/1997 Sb., podle kterého se postupuje v případě, že nedojde dohodovací řízení k výsledku do 60 dnů před skončením období, pro které byly sjednány ceny bodu a sjednány nebo stanoveny výše úhrad hrazené zdravotní péče včetně regulačních omezení. V tomto případě zůstávají podle cit. ustanovení v platnosti ceny bodu sjednané v rámci platné regulace cen i po skončení období, na které byly sjednány a výše úhrad, včetně regulačních omezení i po skončení období, na které byly sjednány nebo stanoveny, a to do doby, než dohodovací řízení sjedná nové výše úhrad, včetně regulačních omezení, nebo do doby, kdy MZ ČR stanoví nové výše úhrad, včetně regulačních omezení pro kalendářní pololetí vyhláškou.

Vzhledem k výše uvedenému proto zdravotnická zařízení nemohou akceptovat skutečnost, že obě dohody předložené Vaší pojišťovnou z výsledků dohodovacího řízení platných pro 1. pololetí roku 2004 nevycházejí. I když by zdravotnická zařízení v zájmu plynulého zajištění zdravotní péče o pacienty ZP MV ČR chtěla mít co nejdříve sjednánu úhradu poskytované hrazené zdravotní péče pro období 1. pololetí 2004, nemohou žádosti Vaší pojišťovny o podepsání a zaslání „Dohody o úhradě zdravotní péče pro 1. pololetí 2004“ pro specializovanou ambulantní péči a pro fyzioterapii vyhovět proto, že Vaší pojišťovnou navržená a pro zdravotnická zařízení nepřijatelná ustanovení jednostranně a bez jakéhokoliv projednání omezují výši úhrady za poskytovanou zdravotní péči.

Konstatujeme, že předmětná ustanovení dohody jsou nejen v rozporu s právními předpisy, které zaručují jistotu ve smluvních vztazích, ale také výrazně zhoršují postavení jednotlivých zdravotnických zařízení jako rovnoprávné smluvní strany, neboť by tuto dohodu uzavřela za nápadně nevýhodných podmínek. Tato dohoda odporuje i dobrým mravům proto, že vzhledem k výše uvedeným pro zdravotnická zařízení nepřijatelným ustanovením by nebyla uzavřena  nejen v oprávněném zájmu zdravotnických zařízení a pacientů – pojištěnců ZP MV ČR, ale ve svém důsledku také Vaší zdravotní pojišťovny. Omezení výše úhrady za poskytovanou zdravotní péči ze strany Vaší pojišťovny by totiž mělo negativní dopad na hospodaření jednotlivých zdravotnických zařízení resp. na omezení zdravotní péče a úrovně poskytovaných zdravotnických služeb s možnými nežádoucími dopady na pacienty – pojištěnce ZP MV ČR.

Dovolujeme si poukázat na skutečnost, že v praxi by realizace postupu podle způsobu omezení úhrady zdravotní péče navrženého Vaší pojišťovnou znamenala pro zdravotnická zařízení nejistotu o skutečné výši plateb, které jim budou skutečně uhrazeny Vaší pojišťovnou, neboť by zcela záleželo na pouze subjektivním hodnocení zaměstnanců Vaší pojišťovny, u kterého poskytovatele zdravotní péče budou vyšší náklady na zdravotní péči event. odůvodněné.

Mimo jiné také z tohoto důvodu se jednotlivá zdravotnická zařízení rozhodla nevyužít Vašeho návrhu na možnost individuálního jednání s jednotlivými poskytovateli zdravotní péče, které nabízí Vaše pojišťovna při vědomí citlivosti této problematiky s tím, že objem stanovený podle Zdravotně pojistného plánu bude možno adekvátně upravit těm poskytovatelům zdravotní péče, u kterých budou vyšší náklady na zdravotní péči odůvodněné.

 

 

Závěrem Vám vzhledem ke všem skutečnostem obsaženým v tomto dopisu společně navrhujeme, aby příslušná ustanovení dohody omezující úhradu poskytované zdravotní péče, která jsou v rozporu s výsledky dohodovacího řízení platnými pro 1. pololetí 2004, byla z textu obou cit. dohod Vaší pojišťovnou vypuštěna.

Předpokládáme, že nový text obou dohod předloží Vaše pojišťovna jednotlivých zdravotnickým zařízením v co nejkratším možném termínu.

V případě, že nebudete akceptovat návrh obsažený v závěru tohoto dopisu, vyhrazují si zdravotnická zařízení právo účinně se bránit postupu Vaší zdravotní pojišťovny všemi zákonnými prostředky.

Vzhledem k závažnosti obsahu tohoto dopisu zasíláme jeho kopii k informaci Ministerstvu zdravotnictví ČR.

 

 

S pozdravem

 

 

 

MUDr. Pavel Tautermann Ing. Aleš Král

předseda předseda představenstva

Sdružení smluvních lékařů sdružení NZZ APRIMED

zdravotních pojišťoven ČR

 

 

 

Margita Černá

 

koordinátor poskytovatelů

fyzioterapie nelékařské profese

 

Unie fyzioterapeutů

České republiky

 

 

 

 

 

 

 

 

K informaci:

 

Ministerstvo zdravotnictví ČR

pan Ing. Petr Sláma,

ředitel odboru zdravotního pojištění