MEZIOBOROVÝ KONGRES SAS, KC HOTELU GALANT, MIKULOV, 24. až 25.5.2024

Vlastní zdraví - základní předpoklad pro stabilitu a fungování praxe.

Tímto vás zveme na jeho další ročník. 

Naše pozvánka/files/files_editor_uploads/pozvanka_mikulov_2024.pdf

Chcete znát program kongresu a další informace k němu? Klikněte zde níže na "Více informací"


Více informací

Záznam z jednání Dohodovacího řízení o úhradách na druhé pololetí 2003

Záznam z jednání Dohodovacího řízení k hodnotě bodu a výšce úhrad v segmentu ambulantních specialistů pro 2.pololetí 2003 včetně komentáře.

 

Již několik let se prakticky vždy po ukončení jednání o hodnotě bodu a výšce úhrad pro příslušné pololetí dočítáme v časopise ČLK Tempus Medicorum to, jak byli zástupci ČLK (resp.ČLK o.s.) bohužel přehlasováni, jak během celého jednání jako jediní tlačili na přiměřené navýšení hodnoty bodu, zatímco zástupci ostatních sdružení, nejspíše proto, že jsou buď hlupáci nebo zaprodanci, přistoupili na podstatně menší úhrady od zdravotních pojišťoven (dále jen ZP), než bylo nutné. Toto je důvod, proč tentokrát prakticky ihned po ukončení jednání pro 2.pololetí 2003 spisujeme tento záznam. Rádi bychom, aby každý lékař měl přehled o tom, co je možné v dohodovacím řízení docílit a dle toho si udělal představu o motivacích a postupech jednotlivých organizací.

 

Podle čeho se rozhoduje?

 

Na počátku celého jednání vždy zasedá tzv.Analytická komise, kde mají zástupci zdravotnických zařízení (dále jen ZZ) - všech včetně nemocnic - a pojišťoven paritní zastoupení. Tato komise provede odhad nárůstu příjmu finančních prostředků ze zdravotního pojištění pro příslušné období. Stalo se tak i tentokrát. Do jednání mezi ZZ a ZP se vstupovalo s odhadem nárůstu příjmu ze zdravotního pojištění pro 2.pololetí 2003 6%. Je nutné doplnit, že v průběhu předběžné fáze Dohodovacího řízení (dále jen DŘ) zástupci nemocnic iniciovali ještě jedno mimořádné zasedání Analytické komise, neboť po rekalkulaci všech vstupů považovali odhad 6% za podhodnocený. Analytická komise i za jejich účasti a přispění však tento odhad naopak snížila na 5,5%. Odhad nárůstu přijmu pro VZP byl dokonce jen 4,1%.

 

Co následovalo?

 

Vzhledem k udanému číslu 6% (později 5,5%) vstoupila většina zástupců ZZ do jednání s návrhem na navýšení hodnoty bodu ze současných 1,02 Kč na 1,05 Kč. Zástupci ČLK o.s. přišli, jako již tradičně, s návrhem vyšším. Tentokrát 1,10 Kč. Ihned na prvním jednání ale - opět jako již tradičně - uznali, že jejich návrh neodpovídá výše udanému plánovanému nárůstu příjmů a svůj návrh stáhli jako nereálný. Všem zúčastněným bylo jasné, že trvat na takovémto nereálné požadavku by znamenalo jistou nedohodu a čekání na rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví. To většině zástupců ZZ připadalo trochu riskantní, neboť v historii všech rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví o cenách ambulantní specialisté prakticky vždy utrpěli velkou ztrátu (výrazný pokles hodnoty bodu z rozhodnutí ministryně Roithové, omezení možných příjmů o 20% v době rozhodnutí ministra Davida, odhadované ohrožení existence cca 30% ambulancí v rámci regulací při plné realizaci rozhodnutí ministra Fišera). Navíc současná ministryně, MUDr. Součková, již předem deklarovala, že pokud dojde k nedohodě, prodlouží svým rozhodnutím současný stav, platící pro 1.pololetí 2003. Ale i kdyby svůj názor změnila, je nutné vědět, že ministervo dle platných zákonů nemůže navýšit hodnotu bodu. Bod by tedy zůstal na hodnotě 1,02 Kč.

 

Jak bylo jednáno o hodnotě bodu?

 

Všechny ZP přišly na jednání DŘ s návrhem prolongovat hodnotu bodu na 1,02 Kč. Během jednání však uznaly, že takováto podoba by neodpovídala reálnému odhadu nárůstu příjmu ze zdravotního pojištění a postupně ustoupily na 1,04 Kč. Zástupci ZZ uznali, že pokud je odhad nárůstu přijmu ze zdravotního pojištění jen 5,5%, nezbývá, než uznat tuto hodnotu. Prakticky všichni zúčastnění zástupci ZZ (včetně zástupců ČLK o.s.) vyjádřili v diskusi spokojenost s tímto nárůstem hodnoty bodu. Samozřejmě také s ohledem na omezené finanční možnosti systému.

 

Co bylo řešeno kromě hodnoty bodu?

 

  1. Za výchozí text k jednání byla vzata dohoda pro 1.pol. 2003..
  2. Dlouhá diskuse byla vedena o tzv. indexu dopadu změn minutové režie (Izr). Ze strany ZZ nebylo tlačeno na jeho navýšení, neboť v konečném důsledku je tento index užit jen k výpočtu při stanovení tzv. maximální úhrady pro zdravotnické zařízení, přičemž ZZ může tohoto využít, jen tím, že začne tzv. „točit body“, tedy začne výrazněji vyšetřovat stejný počet pacientů. Nárůst velikosti tohoto indexu by pak zpětně tlačil na snížení hodnoty bodu, neboť ZP by se, samozřejmě , obávaly toho, že některá ZZ by této situace zneužila. To by neprospělo většině ZZ. Pro většinu ZZ je prospěšnější nárůst hodnoty bodu a v tom smyslu byla řešena i tato otázka.
  3. Dlouhé jednání bylo vedeno na téma, co je a co není statisticky nevýznamný počet pojištěnců, tedy počet pojištěnců, jehož nedosažení uvolňuje ZZ z regulací od příslušné ZP. V rozhodnutí pro 1.pol. 03 je to méně než 50 tzv. unikátních rodných čísel od příslušné ZP v ZZ za čtvrtletí. Zástupci ZZ prosazovali, aby toto číslo bylo navýšeno na 100, neboť je logické, aby byly statistické výpočty prováděny až v situaci, kdy do daného ZZ přijde v průměru nejméně každý den alespoň jeden pojištěnec příslušné ZP. Zástupci VZP tento problém nepovažovali za důležitý a se změnou souhlasili, zástupci ostatních ZP však nejdříve radikálně vyhlásili, že nepřipustí změnu z 50 na 100, v závěru jednání však ustoupili na 75. Zástupci ZZ tento kompromisní návrh akceptovali. Ze strany zástupců ZZ šlo o ústupek (chtěli 100 r.č./Q), byli si ale vědomi, že tento problém řeší každé ZZ u úhrady od maximálně 3 ZP (z jeho pohledu navíc tzv. „malých ZP“), a neznamená to tedy významný vliv na celkový příjem ZZ. Proto se tento bod nestal důvodem nedohody.
  4. Během celého jednání se velmi usilovně jednalo na téma, co se stane s finančními prostředky, pokud nárůst příjmů ze zdravotního pojištění v daném období bude vyšší, než výše uvedených odhadovaných 5,5%. Zástupci ZZ chtěli do dohody formulaci o tom, že tyto prostředky budou rozděleny zpětně mezi ZZ. Toto všichni zástupci zdravotních pojišťoven jednomyslně odmítli. Nakonec se tento fakt také nestal důvodem nedohody, neboť si většina zástupců ZZ uvědomila, že dle údajů Analytické komise k takovéto situaci již několik let nedošlo a navíc jestliže ministryně Součková dopředu deklarovala, že pokud bude nedohoda, jen prodlouží platnou dohodu pro 1.pol. 03, kde tato formulace není, znamenala by nedohoda návrat k hodnotě bodu 1,02 Kč. Museli jsme tedy pro toto kolo jednání od tohoto požadavku ustoupit, přestože nesouhlasíme s tvrzením pojišťoven, že by snad šlo o nesystémový krok.
  5. Byla doplněna část dohody věnující se regulačním opatřením o takové formulace, aby regulace bylo možné užít přiměřeným způsobem i u maloúvazkových ZZ a tato nebyla ve výhodě proti plnoúvazkovým ZZ.
  6. Zástupci ZP i ZZ souhlasili s tím, aby z některých forem regulací byla uvolněna některá zdravotnická zařízení odborností 901, 903, 910, 927.

 

 

 

 

 

 

Závěry:

 

Prosíme všechny, aby si dle výše uvedených údajů udělali představu o veliké složitosti problému a aby z toho úhlu pak posuzovali výsledky těchto jednání. Prosíme, aby se znalostí věci posuzovali také všechny články, tvrzení i populistická vyjádření, které budou jistě tuto dohodu nebo některé zástupce ZZ za tuto dohodu napadat.

Od počátku jednání jsou vždy vymezeny jeho mantinely. Zvláště je dopředu jasné, kolik je maximálně možné chtít. Tyto limitace nejsou dány subjektivní vůlí některé organizace, ale jsou objektivně kalkulovány Analytickou komisí, ve které mají zástupci ZZ skoro stejný vliv jako ZP. Nechceme tím říci, že většině zástupců ZZ vyhovuje systém a podoba DŘ tak, jak je dnes prováděn. To je jistě třeba změnit. Jsme ale přesvědčeni, že v rámci jednání právě pro 2.pol. 2003 bylo dosaženo maxima možného.

Jestliže některá organizace tvrdí něco jiného, jestliže tvrdí, že během jednání se zdravotními pojišťovnami je schopna docílit vyšších zisků ambulantních specialistů, nebo pokud tvrdí, že tohoto prospěchu pro lékaře docílí cestou přes Ministerstvo zdravotnictví, činí tak v plném vědomí si toho, že její požadavky jsou nereálné, respektive nejsou prosaditelné žádnou zákonnou cestou. Zástupci všech registrovaných sdružení byli přítomni na výše popsaných jednáních, takže všechna fakta, která jsou zde uvedená a mohou být neznámými jen pro ostatní lékaře, znají.

 

Záznam sepsal a okomentoval dr.Zorjan Jojko, SSL.