MEZIOBOROVÝ KONGRES SAS, KC HOTELU GALANT, MIKULOV, 24. až 25.5.2024

Vlastní zdraví - základní předpoklad pro stabilitu a fungování praxe.

Tímto vás zveme na jeho další ročník. 

Naše pozvánka/files/files_editor_uploads/pozvanka_mikulov_2024.pdf

Chcete znát program kongresu a další informace k němu? Klikněte zde níže na "Více informací"


Více informací

Zápis z jednání zástupců SAS ČR a ZP MV ČR

 

 

 

 

Z á p i s  j e d n á n í

 

 

 

Dne 27. 4. 2005 se na odboru zdravotnickém Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra České republiky (dále jen „ZP MV ČR“) uskutečnilo jednání, jehož předmětem bylo uplatněné omezení úhrad zdravotní péče podle § 17 odst. 14 písm. b) zák. č. 48/1997 Sb. vykázané některými zdravotnickými zařízeními v segmentu ambulantních specialistů za 1. pololetí 2004 a tvorba sítě zdravotnických zařízení.

 

Jednání se zúčastnili:

a)      za Sdružení ambulantních specialistů ČR

MUDr. Tautermann Pavel

MUDr. Jojko Zorjan

MUDr. Šťastný Jan

MUDr. Duřpektová Marie

MUDr. Vydrová Jitka

Ing. Král Aleš – ekonomický poradce SAS ČR

b)      za ZP MV ČR

ing. Šatera Karel, Ph.D., MBA - generální ředitel

MUDr. Svatoš Jiří - ředitel odboru zdravotnického

Ing. Vítek Jiří - ředitel pobočky Brno

JUDr. Vlčan Jozef - právník odboru zdravotnického

 

 

1. Uplatnění regulačního opatření podle § 17 odst. 14 písm. b) zák. č. 48/1997 Sb.

 

MUDr. Svatoš v úvodu uvedl že:

- ZP MV ČR si je vědoma toho, že poskytovatelé zdravotní péče vnímají velice citlivě uplatňování tohoto regulačního opatření,

-          úhrada zdravotní péče ZP MV ČR u segmentu ambulantních specialistů za rok 2003

dosáhla částky 697.650.000,- Kč,

-          za rok 2004 úhrada vzrostla na částku 797.912.000,- Kč,

-          meziroční nárůst úhrad tak dosáhl 14,3%,

-          meziroční nárůst počtu pojištěnců ZP MV ČR činil 4%,

-          regulace úhrad podle § 17 představovala za 1. pololetí 2004 částku 30.829.000,-,

-          po zohlednění odůvodněného nárůstu objemu poskytnuté péče byla však za 1. pololetí 2004 uplatněna regulace podle § 17 v celkové výši 10.960.000,- Kč,

-          v závěru sdělil, že k nárůstu úhrad dochází i u dalších segmentů. K nejvyššímu nárůstu dochází u segmentu komplementu, rehabilitace, a nepříznivě se také vyvíjí nárůst úhrad za léčiva.

 

MUDr. Jojko zdůraznil, že ambulantní specialisté nemění svůj negativní názor na uplatňování § 17 ZP MV ČR. Z tohoto důvodu podali ústavní stížnost. Dodal, že ZP MV ČR by při uplatňování § 17 měla stanovit obecná pravidla pro jeho uplatnění a zároveň by měla postupovat zcela v duchu znění § 17, tj uplatnit eventuelní regulační srážku až po věcné revizi u příslušného ZZ. Taktéž MUDr. Vydrová a MUDr. Duřpektová uvedly, že způsob uplatňování § 17 považují za nekorektní. Ing. Král doplnil, že v případě, že ZP MV ČR neustoupí od současného způsobu uplatňování regulace dle odst. 14, § 17, zástupci segmentu doporučí zdravotnickým zařízením neuzavírat příslušné dodatky.

 

MUDr. Svatoš na to reagoval, že ZP MV ČR při uplatnění § 17 zohledňuje především nárůst počtu ošetřených pojištěnců, počet ošetřených nákladných pojištěnců a průměrnou nákladovost konkrétného ZZ.

 

 

 

 

 

Ing. Šatera rovněž sdělil, že si je vědom problémů, které přináší uplatnění § 17. ZP MV ČR však v roce 2005 odvedla do přerozdělení již částku 400.000.000,- Kč, což přináší do hospodaření pojišťovny problémy s ohledem na povinnost dodržovat vyrovnanost hospodaření pojišťovny a platební způsobilost.

 

MUDr. Šťastný se dotázal, jakou částku dává ZP MV ČR na úhradu zdravotní péče, kterou poskytují v nemocnicích ambulantní specialisté.

Ing. Vítek sdělil, že v nemocnicích taktéž dochází k nárůstu úhrad za péčí poskytovanou ambulantními specialisty přibližně o 10% meziročně.

 

Ing. Král doplnil, že zdravotní pojišťovny by si měly v zájmu objektivity analyzovat kolik pojištěnců (URČ) bylo v nemocnicích ošetřeno ambulantními specialisty a porovnat úhrady na URČ s ambulantními specialisty v ambulantních zdravotnických zařízeních. V této souvislosti požádal dále o informaci jaký byl absolutní a % nárůst celkových zdrojů ZP MV v roce 2004 oproti roku 2003.

 

Ing. Král dále doplnit, že návrhy cenových dodatků ZP MV, které obsahují ustanovení o omezování úhrad dle zdravotně-pojistného plánu vč. přílohou stanoveného cenového limitu, je nutno považovat za návrhy jiného způsobu úhrady, které jsou pro zdravotnická zařízení výrazně nevýhodné, neboť stanovují nedohodnutým způsobem další limit pro omezení objemu úhrady. Postup ZP MV zcela popírá smysl jednání dohodovacího řízení o cenách bodu a způsobu úhrad.

 

Závěr k této části jednání:


MUDr. Duřpektová se dotázala, zda bude ZP MV ČR zohledňovat navýšení úhrad z důvodu ošetření většího počtu pojištěnců ZP MV ČR.

Ing. Šatera odpověděl, že:

-          ZP MV ČR při použití § 17 odst. 14 písm. b) zohledňuje navýšení úhrad z důvodu ošetření většího počtu pojištěnců ZP MV ČR,

-          nechá prověřit jakým způsobem bylo zohlednění provedeno v již proběhlých obdobích a zpracovaný materiál bude předán MUDr. Tautermannovi,

Ing. Král, vzhledem k tomu, že zástupci ZPMV udali, že ZZ, které ošetří méně než 100 unicitních rodných čísel za pololetí je velmi velké procento a tedy je i velmi velké procento zcela neregulovaných ZZ, což vede k velkému finančnímu vyčerpávání ZP, pokusí se připravit návrh, jak regulovat úhradu zdravotní péče v těchto případech.

 

2. Tvorba sítě zdravotnických zařízení

 

MUDr. Šťastný uvedl, že ambulantní specialisté poskytující zdravotní péči v ambulantních zdravotnických zařízeních požadují, aby při tvorbě sítě ZZ bylo dodrženo rovnoprávné postavení mezi AS poskytujícími zdravotní péči v ambulantních zdravotnických zařízeních s AS poskytujícími zdravotní péči v nemocnicích.

MUDr. Svatoš odpověděl, že ZP MV ČR zpracovává podklady pro tvorbu sítě a vítá návrh, který k tvorbě sítě zpracovali zástupci segmentu ambulantních specialistů.

 

 

 

V Praze dne 27. 4. 2005

 

Zapsal: JUDr. Vlčan

Ověřil: MUDr. Tautermann