Zápis z jednání Rady SAS
Rada SAS
2.9.2010 od 17.05 do 20.15 hod.
Účast: viz prezenční listina
Rada
bere na vědomí:
1.
informaci Dr.Jojka a Dr. Vocilkové o průběhu a výsledku předběžné
fáze DŘ o hodnotě bodu a výši úhrad pro rok 2011. Poslední jednání proběhlo 30.8.2010. Došlo na něm k významnému sblížení postojů poskytovatelů a VZP,
dohoda byla však zablokována ostatními zdravotními pojišťovnami, které přišly
na jednání s naprosto nepřijatelným požadavkem na snížení hodnoty bodu
proti stávajícímu stavu a kritickým zhoršením regulačních pravidel. Vzhledem k tomu, že tyto pojišťovny
později odsouhlasily „parciální dohodu“, která se ale netýká naprosté většiny
ambulantních specialistů, lze soudit (na jednání toto nebylo přímo vyřčeno), že
Svaz zdravotních pojišťoven (všechny ZP mimo VZP) v návrhu, který byl
akceptován ze strany VZP a většiny zástupců ZZ, nesouhlasil čistě a jen
s hodnotou bodu 1,02 Kč. Protokol o
nedohodě, resp. parciální dohodě včetně všech hlasovaných návrhů je
přílohou č. 2 zápisu.
2.
informaci o
průběhu jednání se ZP o regulacích za rok 2009. V nejbližší době plánuje
začít uplatňovat regulace za rok 2009 i VZP a to ačkoli již dávno uběhlo 120
dnů od konce roku 2009. Rada SAS opakovaně vyzývá všechny členy, kteří budou
považovat avíza ZP včetně VZP za neoprávněné, aby se proti jejich výzvě
odvolávala. Obecné argumenty k obraně ZZ jsou dispozici na webu SAS. Rada
SAS je připravena pomoci všem členům až do stupně event. soudních
sporů.
Rada
SAS:
1) ukládá Dr.Jojkovi ihned po předání závěrečného protokolu z DŘ o
hodnotě bodu a výši úhrad na rok 2011 apelovat na MZ, aby akceptovalo pro
úhrady na rok 2011 návrh VZP hlasovaný na DŘ 30.8.2010
s minimální hodnotou bodu 1,02 Kč. Pokud by toto nebylo dodrženo, byla by
naprostá většina ZZ nucena snížit platy svým sestrám, neboť poslední navýšení
hodnoty bodu o 2 haléře v roce 2010 bylo právě k tomuto účelu určeno
a využito.
2) ukládá Dr. Jojkovi iniciovat provedení změny
jednacího řádu DŘ o hodnotě bodu a výši úhrad, která by umožnila parciální
dohodu nejen na straně zdravotnických zařízení, ale i na straně zdravotních
pojišťoven.
3) ukládá Dr.Duřpektové, aby navrhla strukturu dat
týkajících se návrhů zdravotně pojistných plánů zdravotních pojišťoven a jejich
plnění, která je třeba od nich žádat.
4) ukládá Dr.Šťastnému realizovat poptávkové řízení na advokátní
kancelář pro spolupráci s Radou SASu.
5)
přijímá doporučení členům SAS „Jak reagovat na avízo OZP o krácení
úhrad za komplexní vyšetření vykázané na dokladu 06“. Toto je tvoří přílohou č.
1 zápisu. Rada SAS ukládá Dr. Jojkovi zaslat toto doporučení i vedení OZP
s důrazným ohrazením se proti tomu, že avíza nebyla důsledkem cílených
revizí, ale byla provedena „od stolu“ bez identifikace, zda příslušná komplexní
vyšetření byla či nebyla provedena v řádných indikacích a řádně zdokumentována.
6) ukládá komisi ve složení Dr. Jojko, Dr. Duřpektová,
Dr. Červenková a Dr. Nedělka zahájit práce na přípravě sjezdu SASu.
.
Příští jednání Rady SAS: 7.10., 11.11., 2.12.
2010.
Zapsal Dr. Jojko
Příloha
č. 1 zápisu z jednání Rady SAS:
Doporučení
členům SAS:
Jak
reagovat na avízo OZP o krácení úhrad za komplexní vyšetření vykázané na
dokladu 06.
Rada SAS
registrovala, že OZP (poj. 207) t.č. paušálně krátí i zpětně za několik let zdravotnickým zřízením (dále také jen ZZ)
úhrady za komplexní vyšetření, pokud tato byla vykázaná na dokladu 06 (Poukaz
na vyšetření/ošetření), nikoli na 01 (Ambulantní péče).
Argumentace OZP vychází z toho, že dle Seznamu výkonů může
ambulantní specialista vykázat komplexní vyšetření jen pokud přebírá pacienta
do dlouhodobé pravidelné péče nebo pokud došlo k přerušení péče na dobu
delší než 2 roky, přičemž ale dle platné Metodiky VZP lze na doklad 06 vykázat
jen vyžádaná vyšetření jednorázová event. vyžadující
maximálně jednu další návštěvu. Převzetí do péče nebo péči vyžadující více než dvě
návštěvy je ZZ povinno vykázat na dokladu 01.
Rada SAS
uznává to, že ZZ musí v péči i ve výkazu péče dodržovat platné zákony a
ostatní právní normy včetně
Seznamu výkonů a Metodiky, důrazně však odmítá paušální krácení
úhrad za komplexní vyšetření všem ZZ bez identifikace toho, zda nejde pouze o
omyl ve výkazu napravitelný opravnou dávkou, nikoli o nedodržení indikace
Komplexního vyšetření dle Seznamu výkonů.
Rada SAS tedy
doporučuje všem ZZ důrazně se ohradit proti avízu OZP, pokud jimi provedená
komplexní vyšetření odpovídají výše popsané indikaci v Seznamu výkonů,
byla řádně provedena a zdokumentována a jen omylem vykázána dokladem 06. Pokud
by jim OZP nevyhověla, žádá Rada SAS všechna dotčená ZZ, aby ji kontaktovala
s tím, že dalším možným postupem by bylo smírčí řízení nejlépe hromadné
s řádnou publicitou ve sdělovacích prostředcích.
Příloha
č. 2 zápisu z jednání Rady SAS:
Protokol o nedohodě o hodnotě bodu a výši úhrad na
rok 2011 v segmentu ambulantní specialisované péče s přílohami:
Protokol o nedohodě
v segmentu mimoústavní
ambulantní specializované péče
v přípravné fázi dohodovacího řízení o hodnotě
bodu a výši úhrad pro rok 2011..
Výsledek posledního dne jednání 30.8.2010.
Po diskuzi byly hlasovány dva návrhy:
I.
Návrh Svazu
zdravotních pojišťoven (viz příloha č. 1)
Výsledek
hlasování:
ZP pro 8, proti 0, 1 se zdržela.
Poskytovatelé: . Pro 0 hlasů, proti
4934,9 hlasů , zdrželo se 281 hlasů.
Návrh
nebyl přijat.
II.
Návrh Všeobecné zdravotní
pojišťovny po úpravách dle návrhů zdravotnických zařízení (viz příloha č. 2)
Výsledek
hlasování:
ZP pro 1, proti 0, 8
se zdrželo.
Poskytovatelé:
.Pro 4108,65 hlasů, proti 0 hlasů, zdrželo se
1107,25 hlasů.
Návrh
nebyl přijat.
Následně Svaz zdravotních
pojišťoven navrhl text pro parciální dohodu pro vyjmenované odbornosti.
Výsledek
hlasování:
ZP: pro všechny.
Poskytovatelé:
pro všemi hlasy..
Návrh
SZP pro parciální dohodu byl přijat.
Výsledkem
posledního dne jednání ve věci hodnoty bodu a výše úhrad v roce 2011 mezi
zástupci zdravotních pojišťoven a
zdravotnických zařízení v segmentu mimoústavní ambulantní specializované
péče je tedy nedohoda s parciální dohodou
pro odbornosti 305, 306, 308, 309, 901, 903, 910,, 927, hemodialýzy, výkonů , 43313, 43315, 43613, 43617, 43627, 43629, 43633
odbornosti 403, výkonů
A)
Hodnota bodu a výše úhrad
1. Výše úhrady se stanoví podle seznamu výkonů úhradou za poskytnuté zdravotní výkony s hodnotou bodu ve výši:
a) 1,08 Kč pro zdravotnická zařízení ve smluvních odbornostech 305, 306, 308, 309, 901 vykazující výkony odbornosti 910 – psychoterapie podle seznamu výkonů, společně s ošetřovacím dnem denního stacionáře podle seznamu výkonů a pro zdravotnická zařízení ve smluvní odbornosti 901 – klinická psychologie, podle seznamu výkonů,
b) 1,06 Kč pro zdravotnická zařízení poskytující hemodialyzační péči,
c) 1,00 Kč pro zdravotnická zařízení odbornosti 903 – klinická logopedie a pro zdravotnická zařízení odbornosti 927 – ortoptista, podle seznamu výkonů,
d) 0,71 Kč pro výkony 43311, 43313, 43315, 43613, 43617, 43627, 43629, 43633, podle seznamu výkonů, odbornosti 403 – radiační onkologie, podle seznamu výkonů,
e) 0,50 Kč pro výkony
f)
1,03 Kč
pro výkony
B) Regulační omezení pro zdravotnická zařízení
poskytující specializovanou ambulantní péči
1. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne v dané odbornosti, v hodnoceném období průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť účtovaný materiál (dále také jen ZÚM a ZÚLP) vyšší než 105 % průměrné úhrady v referenčním období na jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť účtovaný materiál, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů na zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál (nad 105 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny.
2. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne v dané odbornosti v hodnoceném období průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky vyšší než 105 % průměrné úhrady v referenčním období na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů na předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky (nad 105 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny. Do průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce v dané odbornosti se započítávají i doplatky za léčivé přípravky, u kterých předepisující lékař vyloučil možnost nahrazení podle § 32 odst. 2 zákona.
3. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne v dané odbornosti v hodnoceném období průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech a v odbornosti 902 vyšší než 105 % průměrné úhrady v referenčním období na jednoho unikátního pojištěnce, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů za vyžádanou péči (nad 105 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny. Do vyžádané péče se nezahrnují zdravotní výkony mamografického screeningu a screeningu karcinomu děložního hrdla prováděné zdravotnickým zařízením, které má se zdravotní pojišťovnou na poskytování těchto zdravotních výkonů uzavřenu smlouvu.
4. Regulační omezení podle bodů 1 až 3 se nepoužijí, pokud zdravotnické zařízení odůvodní poskytnutou zdravotní péči, na jejímž základě došlo k překročení průměrných úhrad v dané odbornosti podle bodu 1, podle bodu 2, popřípadě podle bodu 3.
5. Regulační omezení podle bodu 1 se nepoužijí, pokud celková úhrada za veškeré zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší u příslušné zdravotní pojišťovny 100 % úhrad na tento druh zdravotní péče v roce 2009.
6. Regulační omezení podle bodu 2 se nepoužijí, pokud celková úhrada za veškeré léčivé přípravky a zdravotnické prostředky předepsané v mimonemocničních ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče na rok 2011 vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny.
7. U zdravotnického zařízení, kde oproti referenčnímu období došlo ke změně nasmlouvaného rozsahu poskytované zdravotní péče (změna počtu nositelů výkonů oprávněných předepisovat léčivé přípravky a zdravotnické prostředky a vyžadovat péči ve vyjmenovaných odbornostech), zdravotní pojišťovna, po dohodě se zdravotnickým zařízením, hodnoty průměrných úhrad v referenčním období pro tyto účely úměrně upraví.
8. U zdravotnického zařízení, které v referenčním období nebo v jeho části neexistovalo, nebo nemělo uzavřenu smlouvu se zdravotní pojišťovnou, může zdravotní pojišťovna použít pro účely uplatnění regulačních omezení podle bodů 1 až 3 referenční hodnoty srovnatelných zdravotnických zařízení.
9.
Pokud zdravotnické zařízení ošetřilo v referenčním
nebo hodnoceném období v dané odbornosti
10. Regulační omezení podle bodu 3 se nepoužijí, pokud celková úhrada součtu za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech a v odbornosti 902 v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tyto druhy zdravotní péče na rok 2011 vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny.
11. Zdravotní pojišťovna smí uplatnit regulační srážky dle bodů 1. až 3. maximálně u 20% zdravotnických zařízení příslušné odbornosti a to u těch, u kterých je překročení regulačních limitů nejvyšší.
12. Zdravotní pojišťovna je oprávněna uplatnit regulační srážku podle bodů 1 až 3 maximálně do výše odpovídající 15 % objemu úhrady poskytnuté touto zdravotní pojišťovnou zdravotnickému zařízení za zdravotní výkony snížené o objem úhrady za zvlášť účtovaný materiál a zvlášť účtované léčivé přípravky za rok 2011.
13. Pokud zdravotnické zařízení předepíše zdravotnický prostředek nad 15 000 Kč, schválený revizním lékařem zdravotní pojišťovny, nebude tato částka zahrnuta do regulačních omezení.
14. Zdravotní
pojišťovny poskytnou zdravotnickým zařízením ve čtvrtletních intervalech
přehledné informace průběžných nákladů těchto zdravotnických zařízení na jimi
předepsané léčivé přípravky a
zdravotnické protředky, ZÚM, ZÚLP a indukovanou péči, pokud o to
zdravotnické zařízení požádá.
15. Zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení poskytnout měsíční předběžnou úhradu ve výši jedné šestiny objemu úhrady za odpovídající referenční období nebo ve výši hodnoty zdravotnickým zařízením vykázané a uznané zdravotní péče za příslušný měsíc. Zvolenou formu předběžných úhrad zachovají zdravotní pojišťovny po celé hodnocené období, pokud zdravotnické zařízení, během hodnoceného období, nepožádá o snížení výše předběžných úhrad. Předběžné úhrady za hodnocené období budou finančně vypořádány v rámci celkového finančního vypořádání, včetně regulačních omezení.
16. Referenčním obdobím pro všechny body odstavce B) Regulační omezení je myšleno příslušné pololetí roku 2009.
C) Regulační omezení pro zdravotnická zařízení
poskytující hemodialyzační péči
1. Pokud Zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce Pojišťovny za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona 48/1997 Sb. a zvlášť účtovaný materiál v hodnoceném období vyšší než 90 % průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona č. 48/1997 Sb. a zvlášť účtovaný materiál v referenčním období, může Pojišťovna Zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů za zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál (nad 90 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě Zdravotnického zařízení a Pojišťovny (dále jen Smlouva).
2. Pokud Zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky v hodnoceném období vyšší než 90 % průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky v referenčním období, může Pojišťovna Zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku ve výši odpovídající 40 % zvýšených nákladů za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky (nad 90 %), a to způsoby obsaženými ve Smlouvě. Do průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce se započítávají i doplatky za léčivé přípravky, u kterých předepisující lékař vyloučil možnost nahrazení podle § 32 odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb.
3. Pokud Zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce Pojišťovny za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech v hodnoceném období vyšší než 90 % průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce v referenčním období, může Pojišťovna Zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů za vyžádanou péči (nad 90 %), a to způsoby obsaženými ve Smlouvě. Do vyžádané péče se nezahrnují zdravotní výkony mammografického screeningu a screeningu karcinomu děložního hrdla prováděné Zdravotnickým zařízením, které má s Pojišťovnou na poskytování těchto zdravotních výkonů uzavřenu smlouvu.
4. Referenčním obdobím se rozumí příslušné pololetí roku 2009.
5. Regulační omezení podle bodu 1.2 odst. 1 až 3 se nepoužijí, pokud Zdravotnické zařízení odůvodní poskytnutou zdravotní péči, na jejímž základě došlo k překročení průměrných úhrad podle článku bodu 1.2 odst. 1, 2, popřípadě odst. 3.
6. Regulační omezení podle bodu 1.2 odst. 1 se nepoužijí, pokud celková úhrada za veškeré zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší u Pojišťovny 100 % úhrad na tento druh zdravotní péče v roce 2009.
7. Regulační omezení podle bodu 1.2 odst. 2 se nepoužijí, pokud celková úhrada za veškeré léčivé přípravky a zdravotnické prostředky předepsané v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče vycházející ze Zdravotně pojistného plánu Pojišťovny na rok 2011.
8. Pokud oproti referenčnímu období došlo ke změně nasmlouvaného rozsahu poskytované zdravotní péče (změna počtu nositelů výkonů oprávněných předepisovat léčivé přípravky a zdravotnické prostředky a vyžadovat péči ve vyjmenovaných odbornostech), Pojišťovna po dohodě se Zdravotnickým zařízením hodnoty průměrných úhrad v referenčním období pro tyto účely úměrně upraví.
9. U Zdravotnického zařízení, které v referenčním období nebo v jeho části neexistovalo, nebo nemělo uzavřenu smlouvu s Pojišťovnou, může Pojišťovna použít pro účely uplatnění regulačních omezení podle bodu 1.2 odst. 1 až 3 referenční hodnoty srovnatelných Zdravotnických zařízení.
10. Pokud
Zdravotnické zařízení ošetřilo v referenčním nebo hodnoceném období
v dané odbornosti
11. Regulační omezení podle bodu 1.2 odst. 3 se nepoužijí, pokud celková úhrada za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče vycházející ze Zdravotně pojistného plánu Pojišťovny na rok 2011.
12. Pojišťovna je oprávněna uplatnit regulační srážku podle bodu 1.2 odst. 1 až 3 maximálně do výše odpovídající 25 % objemu úhrady poskytnuté Pojišťovnou Zdravotnickému zařízení za zdravotní výkony snížené o objem úhrady za zvlášť účtovaný materiál a zvlášť účtované léčivé přípravky za rok 2011.
13. Pokud Zdravotnické zařízení předepíše zdravotnický prostředek nad 15.000 Kč, schválený revizním lékařem Pojišťovny, nebude tato částka zahrnuta do regulačních omezení.
14. Pokud bude poměr mezi vykázanými výkony 18550 (hemodiafiltrace) a 18522 (chronická hemodialýza) v hodnoceném období vyšší než 3/2, budou výkony 18550 vykázané v aktuálním období nad poměr v referenčním období hrazeny s bodovou hodnotou jako výkon 18522.
15. Hodnoceným obdobím se pro účely výpočtu regulačních mechanizmů rozumí příslušné pololetí roku 2011, referenčním obdobím se rozumí příslušné pololetí roku 2009.
V příloze
podpisová listina účastníků jednání stvrzující tento závěr a všechny poslední
den hlasované návrhy.
Za formální správnost odpovídá MUDr. Zorjan Jojko,
koordinátor segmentu.
Příloha
č. 1 protokolu o nedohodě – návrh Svazu zdravotních pojišťoven, pro který
hlasovaly jen pojišťovny tohoto Svazu:
Článek 1.
Hodnota bodu a výše úhrad
2.
Výše
úhrady se stanoví podle seznamu výkonů úhradou za poskytnuté zdravotní výkony
s hodnotou bodu ve výši:
g) 1,08 Kč pro zdravotnická zařízení
vykazující výkony odbornosti 910 – psychoterapie, podle seznamu výkonů,
společně s ošetřovacím dnem denního stacionáře podle seznamu výkonů a pro
zdravotnická zařízení smluvní odbornosti 901 – klinická psychologie, podle
seznamu výkonů,
h) 1,08 Kč pro zdravotnická zařízení
poskytující hemodialyzační péči,
i) 1 Kč pro zdravotnická zařízení
smluvní odbornosti 927 – ortoptista, podle seznamu výkonů, a pro zdravotnická
zařízení smluvní odbornosti 903 – klinická logopedie, s výjimkou výkonů
72211, 72213,
j) 0,71 Kč pro výkony 43311, 43313, 43315, 43613, 43617, 43627, 43629, 43633,
podle seznamu výkonů, smluvní odbornosti 403 – radiační onkologie, podle
seznamu výkonů,
k) 1,03 Kč
pro výkony
l) 0,96 Kč pro výkony
m) 1,00 Kč pro ostatní zdravotnická zařízení, do objemu vypočteného pro
jednotlivé odbornosti, podle seznamu výkonů, takto:
POPzpo x
PUROo
kde:
POPzpo počet
unikátních pojištěnců ošetřených v dané odbornosti zdravotnickým zařízením
v hodnoceném období. Hodnoceným obdobím je rok 2011.
PUROo průměrná úhrada za zdravotní výkony, včetně zvlášť
účtovaného materiálu a zvlášť účtovaných léčivých přípravků, na jednoho
unikátního pojištěnce ošetřeného v dané odbornosti zdravotnickým zařízením
v referenčním období. Referenčním obdobím je rok 2008.
PUROo se
vypočte takto:
PUROo =
PPBROo x RDHB + PUZUMROo + PUZULPROo
kde:
PPBROo průměrný počet zdravotnickým zařízením vykázaných a zdravotní
pojišťovnou uznaných bodů na jednoho unikátního pojištěnce ošetřeného
v dané odbornosti zdravotnickým zařízením v referenčním období,
přepočtených podle seznamu výkonů platného k 1.1.2011
RDHB reálně
dosažená hodnota bodu pro zdravotní péči poskytnutou zdravotnickým zařízením
v dané odbornosti, podle seznamu výkonů, u zdravotní pojišťovny
v referenčním období, která se stanoví jako podíl celkové úhrady
poskytnuté zdravotnickému zařízení zdravotní pojišťovnou za zdravotní péči
poskytnutou zdravotnickým zařízením v dané odbornosti, podle seznamu
výkonů, snížené o objem úhrady za zvlášť účtovaný materiál a zvlášť
účtované léčivé přípravky za referenční období a celkového počtu bodů za
zdravotní péči poskytnutou zdravotnickým zařízením v dané odbornosti
vykázaných za referenční období a zdravotní pojišťovnou uznaných
PUZUMROo průměrná úhrada za zvlášť účtovaný materiál na jednoho unikátního
pojištěnce v dané odbornosti ve zdravotnickém zařízení v referenčním
období
PUZULPROo průměrná úhrada za zvlášť účtované léčivé přípravky na jednoho
unikátního pojištěnce v dané odbornosti ve zdravotnickém zařízení
v referenčním období
3.
U
zdravotnického zařízení, které v referenčním období neexistovalo,
popřípadě které neposkytovalo péči v dané odbornosti, může zdravotní
pojišťovna pro účely výpočtu objemu použít průměrné počty bodů na
jednoho unikátního pojištěnce, ošetřeného v dané odbornosti za referenční období, srovnatelných
zdravotnických zařízení.
4.
U
zdravotnického zařízení, kde oproti referenčnímu období dojde vlivem změny nasmlouvaného rozsahu poskytované zdravotní
péče v některé odbornosti (tj. změně spektra nasmlouvaných výkonů) k nárůstu
průměrného počtu bodů, na jednoho unikátního pojištěnce, se objem počtu bodů,
podle bodu 1 písm. g) navýší o počet bodů, který odpovídá zdravotnickým
zařízením vykázaným a zdravotní pojišťovnou uznaným nově nasmlouvaným
zdravotním výkonům.
5.
Zdravotní
pojišťovna může zdravotnickému zařízení poskytnout měsíční předběžnou úhradu ve
výši jedné šestiny objemu úhrady za odpovídající referenční období nebo ve
výši hodnoty zdravotnickým zařízením vykázané a uznané zdravotní péče za
příslušný měsíc. Zvolenou formu předběžných úhrad zdravotní pojišťovna zachová
po celé hodnocené období, pokud zdravotnické zařízení, během hodnoceného
období, nepožádá o snížení výše předběžných úhrad. Předběžné úhrady za
hodnocené období budou finančně vypořádány v rámci celkového finančního
vypořádání, včetně regulačních omezení,
a to nejpozději do 120 dnů po ukončení hodnoceného období.
Článek 2.
Regulační omezení
A)
Pro
zdravotnická zařízení vykazující výkony odbornosti 910 – psychoterapie, podle
seznamu výkonů, společně s ošetřovacím dnem denního stacionáře podle
seznamu výkonů a pro zdravotnická zařízení smluvní odbornosti 901 – klinická
psychologie, podle seznamu výkonů
1. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne
průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé
přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na
specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť
účtovaný materiál v hodnoceném období vyšší než hodnota průměrné úhrady na
jednoho unikátního pojištěnce v referenčním období za zvlášť účtované léčivé přípravky
(s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na
specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť
účtovaný materiál, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po
skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených
nákladů na zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál, a
to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní
pojišťovny. Hodnota průměrné úhrady podle věty první se stanoví jako 100 %
průměrné úhrady za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť
účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle
§ 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť účtovaný materiál na jednoho unikátního
pojištěnce příslušné zdravotní pojišťovny v roce 2010, maximálně však do
výše 108 % průměrné úhrady za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou
zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích
podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť účtovaný materiál na jednoho
unikátního pojištěnce příslušné zdravotní pojišťovny v referenčním období.
2.
Pokud
zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce
za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky v hodnoceném
období vyšší než referenční hodnota průměrné úhrady na jednoho unikátního
pojištěnce v referenčním období za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické
prostředky, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po skončení roku
2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů na
předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky, a to způsoby
obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny. Do
průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce se započítávají
i doplatky za léčivé přípravky, u kterých předepisující lékař
vyloučil možnost nahrazení podle § 32 odst. 2 zákona. Hodnota průměrné
úhrady podle věty první se stanoví jako 100 % průměrné úhrady za léčivé
přípravky a zdravotnické prostředky předepsané zdravotnickým zařízením na
jednoho unikátního pojištěnce příslušné zdravotní pojišťovny v roce 2010,
maximálně však do výše 108 % průměrné úhrady za léčivé přípravky a zdravotnické
prostředky předepsané zdravotnickým zařízením na jednoho unikátního pojištěnce
příslušné zdravotní pojišťovny v referenčním období.
3.
Pokud
zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce
za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech v hodnoceném období vyšší
než průměrná úhrada na jednoho unikátního pojištěnce v referenčním období,
zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011,
snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů za vyžádanou
péči (nad 100 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického
zařízení a zdravotní pojišťovny. Hodnota průměrné úhrady podle věty první
se stanoví jako 100 % průměrné úhrady za vyžádanou péči ve vyjmenovaných
odbornostech na jednoho unikátního pojištěnce příslušné zdravotní pojišťovny
v roce 2010, maximálně však do výše 108 % průměrné úhrady za vyžádanou
péči ve vyjmenovaných odbornostech, na jednoho unikátního pojištěnce příslušné
zdravotní pojišťovny v referenčním období.
4.
Regulační omezení podle bodu 1 až 3 se nepoužijí, pokud zdravotnické
zařízení odůvodní poskytnutou zdravotní péči, na jejímž základě došlo k
překročení průměrných úhrad podle bodu 1, podle bodu 2, popřípadě podle bodu 3.
5.
Regulační omezení podle bodu 1 se nepoužijí, pokud celková úhrada za
veškeré zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál
v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní specializovanou
péči v hodnoceném období nepřevýší u příslušné zdravotní pojišťovny
100 % úhrad na tento druh zdravotní péče v roce 2010.
6.
Regulační omezení podle bodu 2 se nepoužijí, pokud celková úhrada za
veškeré léčivé přípravky a zdravotnické prostředky předepsané
v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní
specializovanou péči v hodnoceném období nepřevýší předpokládanou výši
úhrad na tento druh zdravotní péče na rok 2011 vycházející ze zdravotně
pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny.
7.
U
zdravotnického zařízení, kde oproti referenčnímu období došlo ke změně nasmlouvaného rozsahu poskytované zdravotní
péče (změna počtu nositelů výkonů oprávněných předepisovat léčivé přípravky a
zdravotnické prostředky a vyžadovat péči ve vyjmenovaných odbornostech),
zdravotní pojišťovna, po dohodě se zdravotnickým zařízením, hodnoty průměrných
úhrad v referenčním období pro
tyto účely úměrně upraví.
8.
U
zdravotnického zařízení, které v referenčním období nebo v jeho části neexistovalo, nebo nemělo uzavřenu
smlouvu se zdravotní pojišťovnou, může zdravotní pojišťovna použít pro účely
uplatnění regulačních omezení podle bodů 1 až 3 referenční hodnoty
srovnatelných zdravotnických zařízení.
9.
Pokud
zdravotnické zařízení ošetřilo v referenčním nebo hodnoceném období
v dané odbornosti
10. Regulační omezení podle bodu 3 se nepoužijí,
pokud celková úhrada za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech
v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní
péče na rok 2011 vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní
pojišťovny.
11. Zdravotní pojišťovna je oprávněna
uplatnit regulační srážku podle bodů 1 až 3 maximálně do výše odpovídající
25 % objemu úhrady poskytnuté touto zdravotní pojišťovnou zdravotnickému
zařízení za zdravotní výkony snížené o objem úhrady za zvlášť účtovaný
materiál a zvlášť účtované léčivé přípravky za hodnocené období.
12. Pokud zdravotnické zařízení
předepíše zdravotnický prostředek nad 15 000 Kč, schválený revizním lékařem zdravotní pojišťovny, nebude tato
částka zahrnuta do regulačních omezení.
B)
Regulační omezení
pro
zdravotnická zařízení poskytující hemodialyzační péči
17. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne
průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé
přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na
specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť účtovaný
materiál v hodnoceném období vyšší než 100 % průměrné úhrady na
jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé přípravky
(s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na
specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť
účtovaný materiál v referenčním období, zdravotní pojišťovna může
zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku
odpovídající 40 % zvýšených nákladů na zvlášť účtované léčivé přípravky
a zvlášť účtovaný materiál (nad 100 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě
zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny.
18. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne
průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky
a zdravotnické prostředky v hodnoceném období vyšší než 100 % průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce
za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky v referenčním
období, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po skončení roku
2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů na
předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky (nad 100 %), a to
způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní
pojišťovny. Do průměrné úhrady
na jednoho unikátního pojištěnce
se započítávají i doplatky za léčivé přípravky, u kterých
předepisující lékař vyloučil možnost nahrazení podle § 32 odst. 2 zákona.
19. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne
průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za vyžádanou péči ve
vyjmenovaných odbornostech v hodnoceném období vyšší než 100 % průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce
v referenčním období, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení,
po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených
nákladů za vyžádanou péči (nad 100 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě
zdravotnického zařízení a zdravotní
pojišťovny. Do vyžádané péče se nezahrnují zdravotní výkony mamografického
screeningu a screeningu karcinomu děložního hrdla prováděné zdravotnickým
zařízením, které má se zdravotní pojišťovnou na poskytování těchto zdravotních
výkonů uzavřenu smlouvu.
20. Regulační omezení podle bodu 1 až 3 se
nepoužijí, pokud zdravotnické zařízení odůvodní poskytnutou zdravotní péči, na
jejímž základě došlo k překročení průměrných úhrad podle bodu 1, podle bodu 2,
popřípadě podle bodu 3.
21. Regulační omezení podle bodu 1 se nepoužijí,
pokud celková úhrada za veškeré zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť
účtovaný materiál v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících
ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší u příslušné
zdravotní pojišťovny 100 % úhrad na tento druh zdravotní péče v roce 2008.
22. Regulační omezení podle bodu 2 se nepoužijí,
pokud celková úhrada za veškeré léčivé přípravky a zdravotnické prostředky
předepsané v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících
ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši
úhrad na tento druh zdravotní péče na rok 2011 vycházející ze zdravotně
pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny.
23. U zdravotnického zařízení, kde
oproti referenčnímu období došlo
ke změně nasmlouvaného rozsahu poskytované zdravotní péče (změna počtu
nositelů výkonů oprávněných předepisovat léčivé přípravky a zdravotnické
prostředky a vyžadovat péči ve vyjmenovaných odbornostech), zdravotní
pojišťovna, po dohodě se zdravotnickým zařízením, hodnoty průměrných úhrad
v referenčním období pro tyto
účely úměrně upraví.
24. U zdravotnického zařízení, které
v referenčním období nebo v jeho části neexistovalo, nebo nemělo uzavřenu smlouvu se zdravotní
pojišťovnou, může zdravotní pojišťovna použít pro účely uplatnění regulačních
omezení podle bodů 1 až 3 referenční hodnoty srovnatelných zdravotnických
zařízení.
25. Pokud zdravotnické zařízení ošetřilo
v referenčním nebo hodnoceném období v dané odbornosti
26. Regulační omezení podle bodu 3 se nepoužijí,
pokud celková úhrada za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech v roce
2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče na rok
2011 vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny.
27. Zdravotní pojišťovna je oprávněna
uplatnit regulační srážku podle bodů 1 až 3 maximálně do výše odpovídající
25 % objemu úhrady poskytnuté touto zdravotní pojišťovnou zdravotnickému
zařízení za zdravotní výkony snížené o objem úhrady za zvlášť účtovaný
materiál a zvlášť účtované léčivé přípravky za rok 2011.
28. Pokud zdravotnické zařízení
předepíše zdravotnický prostředek nad 15 000 Kč, schválený revizním lékařem zdravotní pojišťovny, nebude tato
částka zahrnuta do regulačních omezení.
C)
Regulační omezení
pro
ostatní zdravotnická zařízení
1.
Pokud
zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce
za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých
přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm.
b) zákona) a zvlášť účtovaný materiál v hodnoceném období vyšší než 110 %
průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé
přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na
specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť
účtovaný materiál v referenčním období, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému
zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 %
zvýšených nákladů na zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný
materiál (nad 110 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického
zařízení a zdravotní pojišťovny.
2.
Pokud
zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce
za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky v hodnoceném
období vyšší než 105 % průměrné
úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky a
zdravotnické prostředky v referenčním období, zdravotní pojišťovna může
zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku
odpovídající 40 % zvýšených nákladů na předepsané léčivé přípravky
a zdravotnické prostředky (nad 105 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě
zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny. Do průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce se započítávají i doplatky za léčivé
přípravky, u kterých předepisující lékař vyloučil možnost nahrazení podle
§ 32 odst. 2 zákona.
3.
Pokud
zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce
za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech v hodnoceném období vyšší než 110 % průměrné úhrady na
jednoho unikátního pojištěnce v referenčním období, zdravotní pojišťovna
může zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu
o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů za vyžádanou péči (nad 110
%), a to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny. Do vyžádané
péče se nezahrnují zdravotní výkony mamografického screeningu, screeningu
karcinomu děložního hrdla a screeningu kolorektálního karcinomu prováděné
zdravotnickým zařízením, které má se zdravotní pojišťovnou na poskytování
těchto zdravotních výkonů uzavřenu smlouvu. Pro účely stanovení výše průměrných
úhrad i výše případné srážky, podle věty první, se výkony vyžádané péče
v hodnoceném i referenčním období ocení podle seznamu výkonů platného
k 1.1.2011 hodnotou bodu platnou v hodnoceném období.
4.
Regulační omezení podle bodu 1 až 3 se nepoužijí, pokud zdravotnické
zařízení odůvodní poskytnutou zdravotní péči, na jejímž základě došlo k
překročení průměrných úhrad podle bodu 1, podle bodu 2, popřípadě podle bodu 3.
5.
Regulační omezení podle bodu 1 se nepoužijí, pokud celková úhrada za
veškeré zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál
v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní
specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší u příslušné zdravotní
pojišťovny 106 % úhrad na tento druh zdravotní péče v roce 2008.
6.
Regulační omezení podle bodu 2 se nepoužijí, pokud celková úhrada za
veškeré léčivé přípravky a zdravotnické prostředky předepsané
v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní
specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na
tento druh zdravotní péče na rok 2011 vycházející ze zdravotně pojistného plánu
příslušné zdravotní pojišťovny.
7.
U
zdravotnického zařízení, kde oproti referenčnímu období došlo ke změně nasmlouvaného rozsahu poskytované zdravotní
péče (změna počtu nositelů výkonů oprávněných předepisovat léčivé přípravky a
zdravotnické prostředky a vyžadovat péči ve vyjmenovaných odbornostech),
zdravotní pojišťovna, po dohodě se zdravotnickým zařízením, hodnoty průměrných
úhrad v referenčním období pro
tyto účely úměrně upraví.
8.
U
zdravotnického zařízení, které v referenčním období nebo v jeho části neexistovalo, nebo nemělo uzavřenu
smlouvu se zdravotní pojišťovnou, může zdravotní pojišťovna použít pro účely
uplatnění regulačních omezení podle bodů 1 až 3 referenční hodnoty
srovnatelných zdravotnických zařízení.
9.
Pokud
zdravotnické zařízení ošetřilo v referenčním nebo hodnoceném období
v dané odbornosti
10. Regulační omezení podle bodu 3 se nepoužijí,
pokud celková úhrada za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech v roce
2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče na rok
2011 vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny.
11. Zdravotní pojišťovna je oprávněna
uplatnit regulační srážku podle bodů 1 až 3 maximálně do výše odpovídající
15 % objemu úhrady poskytnuté touto zdravotní pojišťovnou zdravotnickému
zařízení za zdravotní výkony snížené o objem úhrady za zvlášť účtovaný
materiál a zvlášť účtované léčivé přípravky za rok 2011.
12. Pokud zdravotnické zařízení
předepíše zdravotnický prostředek nad 15 000 Kč, schválený revizním lékařem zdravotní pojišťovny, nebude tato
částka zahrnuta do regulačních omezení.
Příloha
č. 2 protokolu o nedohodě – návrh Všeobecné zdravotní pojišťovnami
s akceptovanými úpravami ze strany zástupců ZZ. Pro tento hlasovala VZP a
všichni zástupci ZZ, jen zástupce ČLK, o.s. se hlasování zdržel:
D)
Hodnota bodu a výše úhrad
6. Výše úhrady se stanoví podle seznamu výkonů úhradou za poskytnuté zdravotní výkony s hodnotou bodu ve výši:
a) 1,08 Kč pro zdravotnická zařízení ve smluvních odbornostech 305, 306, 308, 309, 901 vykazující výkony odbornosti 910 – psychoterapie podle seznamu výkonů, společně s ošetřovacím dnem denního stacionáře podle seznamu výkonů a pro zdravotnická zařízení ve smluvní odbornosti 901 – klinická psychologie, podle seznamu výkonů,
b) 1,06 Kč pro zdravotnická zařízení poskytující hemodialyzační péči,
c) 1,00 Kč pro zdravotnická zařízení odbornosti 903 – klinická logopedie a pro zdravotnická zařízení odbornosti 927 – ortoptista, podle seznamu výkonů,
d) 0,71 Kč pro výkony 43311, 43313, 43315, 43613, 43617, 43627, 43629, 43633, podle seznamu výkonů, odbornosti 403 – radiační onkologie, podle seznamu výkonů,
e)
0,50 Kč
pro výkony
f)
1,03 Kč
pro výkony
g)
1,02 Kč
pro specializovanou ambulantní zdravotní péči výše neuvedenou do 100 % objemu
vypočteného jako součet objemů pro jednotlivé odbornosti, podle seznamu výkonů,
takto:
POPho
PBro
x --------------
POPro
kde:
PBro celkový počet
zdravotnickým zařízením vykázaných a zdravotní pojišťovnou uznaných bodů za
referenční období.
POPho počet unikátních pojištěnců ošetřených
zdravotnickým zařízením v hodnoceném období. Unikátním pojištěncem
se rozumí jeden pojištěnec příslušné zdravotní pojišťovny ošetřený
zdravotnickým zařízením v dané odbornosti v hodnoceném nebo
referenčním období alespoň jedenkrát, přičemž není rozhodné, zda se jedná
o ošetření v rámci vlastní péče nebo péče vyžádané. Pokud byl tento
pojištěnec zdravotnickým zařízením v dané odbornosti ošetřen
v příslušném pololetí vícekrát, zahrnuje se do počtu unikátních pojištěnců
příslušné zdravotní pojišťovny, ošetřených v dané odbornosti, pouze
jedenkrát.
POPro počet unikátních pojištěnců
ošetřených zdravotnickým zařízením v dané odbornosti v referenčním
období.
2.
Zdravotní
péče poskytnutá zdravotnickým zařízením nad vypočtený objem, vyjádřená počtem
bodů za výkony zdravotnickým zařízením vykázané a zdravotní pojišťovnou
uznané za referenční období, se hradí podle seznamu výkonů s hodnotou bodu
ve výši 0,30 Kč.
3.
Referenčním
obdobím se rozumí příslušné pololetí roku 2009. Hodnoceným obdobím se rozumí
příslušné pololetí 2011.
4.
U
zdravotnického zařízení, které v referenčním období neexistovalo,
popřípadě které neposkytovalo péči v dané odbornosti, může zdravotní
pojišťovna pro účely výpočtu objemu použít průměrné počty bodů na
jednoho unikátního pojištěnce, ošetřeného v dané odbornosti za referenční
období, srovnatelných zdravotnických zařízení.
5. U zdravotnického zařízení, kde oproti referenčnímu období dojde vlivem změny nasmlouvaného rozsahu poskytované zdravotní péče v některé odbornosti (tj. změně spektra nasmlouvaných výkonů) k nárůstu průměrného počtu bodů, na jednoho unikátního pojištěnce, se objem počtu bodů, podle bodu 1 písm. d) navýší o počet bodů, který odpovídá zdravotnickým zařízením vykázaným a zdravotní pojišťovnou uznaným nově nasmlouvaným zdravotním výkonům. U zdravotnických zařízení odbornosti 205 – pneumoftizeologie ( dříve TRN ), která provádí kalmetizační výkony, zohlední zdravotní pojišťovny při úhradě poskytnuté zdravotní péče změny počtu bodů, nákladů na léky a PZT a nákladů na indukovanou péči na jednoho unikátního pojištěnce, které vznikly vlivem změn v povinném očkování proti tuberkulóze novelou vyhlášky č. 537/2006 Sb.
6. Snížená hodnota bodu v dané odbornosti podle bodu 1 se nepoužije:
a)
v případě zdravotnického zařízení, které v referenčním
nebo hodnoceném období v rámci jedné odbornosti ošetřilo
b) v případě zdravotní péče poskytované pojištěncům z EU.
c) v odbornosti 105 (115) u výkonů
screeningová koloskopie - kód 15101 a primární screeningová
koloskopie – kód 15105.
V případech uvedených v písm. a) až c) se všechny výkony hradí s hodnotou bodu uvedenou v bodu 1 písm. d).
B) Regulační omezení pro zdravotnická zařízení
poskytující specializovanou ambulantní péči
29. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne v dané odbornosti, v hodnoceném období průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť účtovaný materiál (dále také jen ZÚM a ZÚLP) vyšší než 105 % průměrné úhrady v referenčním období na jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona) a zvlášť účtovaný materiál, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů na zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál (nad 105 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny.
30. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne v dané odbornosti v hodnoceném období průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky vyšší než 105 % průměrné úhrady v referenčním období na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů na předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky (nad 105 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny. Do průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce v dané odbornosti se započítávají i doplatky za léčivé přípravky, u kterých předepisující lékař vyloučil možnost nahrazení podle § 32 odst. 2 zákona.
31. Pokud zdravotnické zařízení dosáhne v dané odbornosti v hodnoceném období průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech a v odbornosti 902 vyšší než 105 % průměrné úhrady v referenčním období na jednoho unikátního pojištěnce, zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů za vyžádanou péči (nad 105 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny. Do vyžádané péče se nezahrnují zdravotní výkony mamografického screeningu a screeningu karcinomu děložního hrdla prováděné zdravotnickým zařízením, které má se zdravotní pojišťovnou na poskytování těchto zdravotních výkonů uzavřenu smlouvu.
32. Regulační omezení podle bodů 1 až 3 se nepoužijí, pokud zdravotnické zařízení odůvodní poskytnutou zdravotní péči, na jejímž základě došlo k překročení průměrných úhrad v dané odbornosti podle bodu 1, podle bodu 2, popřípadě podle bodu 3.
33. Regulační omezení podle bodu 1 se nepoužijí, pokud celková úhrada za veškeré zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší u příslušné zdravotní pojišťovny 100 % úhrad na tento druh zdravotní péče v roce 2009.
34. Regulační omezení podle bodu 2 se nepoužijí, pokud celková úhrada za veškeré léčivé přípravky a zdravotnické prostředky předepsané v mimonemocničních ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče na rok 2011 vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny.
35. U zdravotnického zařízení, kde oproti referenčnímu období došlo ke změně nasmlouvaného rozsahu poskytované zdravotní péče (změna počtu nositelů výkonů oprávněných předepisovat léčivé přípravky a zdravotnické prostředky a vyžadovat péči ve vyjmenovaných odbornostech), zdravotní pojišťovna, po dohodě se zdravotnickým zařízením, hodnoty průměrných úhrad v referenčním období pro tyto účely úměrně upraví.
36. U zdravotnického zařízení, které v referenčním období nebo v jeho části neexistovalo, nebo nemělo uzavřenu smlouvu se zdravotní pojišťovnou, může zdravotní pojišťovna použít pro účely uplatnění regulačních omezení podle bodů 1 až 3 referenční hodnoty srovnatelných zdravotnických zařízení.
37.
Pokud zdravotnické zařízení ošetřilo v referenčním
nebo hodnoceném období v dané odbornosti
38. Regulační omezení podle bodu 3 se nepoužijí, pokud celková úhrada součtu za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech a v odbornosti 902 v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tyto druhy zdravotní péče na rok 2011 vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny.
39. Zdravotní pojišťovna smí uplatnit regulační srážky dle bodů 1. až 3. maximálně u 20% zdravotnických zařízení příslušné odbornosti a to u těch, u kterých je překročení regulačních limitů nejvyšší.
40. Zdravotní pojišťovna je oprávněna uplatnit regulační srážku podle bodů 1 až 3 maximálně do výše odpovídající 15 % objemu úhrady poskytnuté touto zdravotní pojišťovnou zdravotnickému zařízení za zdravotní výkony snížené o objem úhrady za zvlášť účtovaný materiál a zvlášť účtované léčivé přípravky za rok 2011.
41. Pokud zdravotnické zařízení předepíše zdravotnický prostředek nad 15 000 Kč, schválený revizním lékařem zdravotní pojišťovny, nebude tato částka zahrnuta do regulačních omezení.
42. Zdravotní
pojišťovny poskytnou zdravotnickým zařízením ve čtvrtletních intervalech
přehledné informace průběžných nákladů těchto zdravotnických zařízení na jimi
předepsané léčivé přípravky a
zdravotnické protředky, ZÚM, ZÚLP a indukovanou péči, pokud o to
zdravotnické zařízení požádá.
43. Zdravotní pojišťovna může zdravotnickému zařízení poskytnout měsíční předběžnou úhradu ve výši jedné šestiny objemu úhrady za odpovídající referenční období nebo ve výši hodnoty zdravotnickým zařízením vykázané a uznané zdravotní péče za příslušný měsíc. Zvolenou formu předběžných úhrad zachovají zdravotní pojišťovny po celé hodnocené období, pokud zdravotnické zařízení, během hodnoceného období, nepožádá o snížení výše předběžných úhrad. Předběžné úhrady za hodnocené období budou finančně vypořádány v rámci celkového finančního vypořádání, včetně regulačních omezení.
44. Referenčním obdobím pro všechny body odstavce B) Regulační omezení je myšleno příslušné pololetí roku 2009.
C) Regulační omezení pro zdravotnická zařízení
poskytující hemodialyzační péči
16. Pokud Zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce Pojišťovny za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona 48/1997 Sb. a zvlášť účtovaný materiál v hodnoceném období vyšší než 90 % průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za zvlášť účtované léčivé přípravky (s výjimkou zvlášť účtovaných léčivých přípravků hrazených na specializovaných pracovištích podle § 15 odst. 7 písm. b) zákona č. 48/1997 Sb. a zvlášť účtovaný materiál v referenčním období, může Pojišťovna Zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů za zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál (nad 90 %), a to způsoby obsaženými ve smlouvě Zdravotnického zařízení a Pojišťovny (dále jen Smlouva).
17. Pokud Zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky v hodnoceném období vyšší než 90 % průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky v referenčním období, může Pojišťovna Zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku ve výši odpovídající 40 % zvýšených nákladů za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky (nad 90 %), a to způsoby obsaženými ve Smlouvě. Do průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce se započítávají i doplatky za léčivé přípravky, u kterých předepisující lékař vyloučil možnost nahrazení podle § 32 odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb.
18. Pokud Zdravotnické zařízení dosáhne průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce Pojišťovny za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech v hodnoceném období vyšší než 90 % průměrné úhrady na jednoho unikátního pojištěnce v referenčním období, může Pojišťovna Zdravotnickému zařízení, po skončení roku 2011, snížit úhradu o částku odpovídající 40 % zvýšených nákladů za vyžádanou péči (nad 90 %), a to způsoby obsaženými ve Smlouvě. Do vyžádané péče se nezahrnují zdravotní výkony mammografického screeningu a screeningu karcinomu děložního hrdla prováděné Zdravotnickým zařízením, které má s Pojišťovnou na poskytování těchto zdravotních výkonů uzavřenu smlouvu.
19. Referenčním obdobím se rozumí příslušné pololetí roku 2009.
20. Regulační omezení podle bodu 1.2 odst. 1 až 3 se nepoužijí, pokud Zdravotnické zařízení odůvodní poskytnutou zdravotní péči, na jejímž základě došlo k překročení průměrných úhrad podle článku bodu 1.2 odst. 1, 2, popřípadě odst. 3.
21. Regulační omezení podle bodu 1.2 odst. 1 se nepoužijí, pokud celková úhrada za veškeré zvlášť účtované léčivé přípravky a zvlášť účtovaný materiál v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší u Pojišťovny 100 % úhrad na tento druh zdravotní péče v roce 2009.
22. Regulační omezení podle bodu 1.2 odst. 2 se nepoužijí, pokud celková úhrada za veškeré léčivé přípravky a zdravotnické prostředky předepsané v ambulantních zdravotnických zařízeních poskytujících ambulantní specializovanou péči v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče vycházející ze Zdravotně pojistného plánu Pojišťovny na rok 2011.
23. Pokud oproti referenčnímu období došlo ke změně nasmlouvaného rozsahu poskytované zdravotní péče (změna počtu nositelů výkonů oprávněných předepisovat léčivé přípravky a zdravotnické prostředky a vyžadovat péči ve vyjmenovaných odbornostech), Pojišťovna po dohodě se Zdravotnickým zařízením hodnoty průměrných úhrad v referenčním období pro tyto účely úměrně upraví.
24. U Zdravotnického zařízení, které v referenčním období nebo v jeho části neexistovalo, nebo nemělo uzavřenu smlouvu s Pojišťovnou, může Pojišťovna použít pro účely uplatnění regulačních omezení podle bodu 1.2 odst. 1 až 3 referenční hodnoty srovnatelných Zdravotnických zařízení.
25. Pokud
Zdravotnické zařízení ošetřilo v referenčním nebo hodnoceném období
v dané odbornosti
26. Regulační omezení podle bodu 1.2 odst. 3 se nepoužijí, pokud celková úhrada za vyžádanou péči ve vyjmenovaných odbornostech v roce 2011 nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče vycházející ze Zdravotně pojistného plánu Pojišťovny na rok 2011.
27. Pojišťovna je oprávněna uplatnit regulační srážku podle bodu 1.2 odst. 1 až 3 maximálně do výše odpovídající 25 % objemu úhrady poskytnuté Pojišťovnou Zdravotnickému zařízení za zdravotní výkony snížené o objem úhrady za zvlášť účtovaný materiál a zvlášť účtované léčivé přípravky za rok 2011.
28. Pokud Zdravotnické zařízení předepíše zdravotnický prostředek nad 15.000 Kč, schválený revizním lékařem Pojišťovny, nebude tato částka zahrnuta do regulačních omezení.
29. Pokud bude poměr mezi vykázanými výkony 18550 (hemodiafiltrace) a 18522 (chronická hemodialýza) v hodnoceném období vyšší než 3/2, budou výkony 18550 vykázané v aktuálním období nad poměr v referenčním období hrazeny s bodovou hodnotou jako výkon 18522.
30. Hodnoceným obdobím se pro účely výpočtu regulačních mechanizmů rozumí příslušné pololetí roku 2011, referenčním obdobím se rozumí příslušné pololetí roku 2009.