MEZIOBOROVÝ KONGRES SAS, KC HOTELU GALANT, MIKULOV, 24. až 25.5.2024

Vlastní zdraví - základní předpoklad pro stabilitu a fungování praxe.

Tímto vás zveme na jeho další ročník. 

Naše pozvánka/files/files_editor_uploads/pozvanka_mikulov_2024.pdf

Chcete znát program kongresu a další informace k němu? Klikněte zde níže na "Více informací"


Více informací

Vzorový provozní řád

Vzorový provozní řád

 

 

Upozorňujeme naše členy , že vešla v platnost nová vyhláška MZ, která upravuje podmínky předcházející vzniku a šíření infekčních nemocí a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení. Pro ambulantní specialisty z toho vyplývá povinnost do 30.6.2001 t.r. zpracovat nové provozní řády svých zařízení a dát je schválit příslušným orgánem hygienické služby. Zde je vzorový provozní řád.

 

VZOROVÝ PROVOZNÍ ŘÁD NESTÁTNÍHO ZDRAVOZNICKÉHO ZAŘÍZENÍ

(ambulantní zařízení)

Ve smyslu ust. 3.dílu (§15-18) zákona č.258/2000 Sb. a vyhlášky č.440/2000 Sb.

 

I. Základní údaje:

1.Název pracoviště (př.chirurg.odd.,odd.ORL,..)

2.Název zdravotnického zařízení (ZZ)

3.Přesná adresa (ZZ)

4.Číslo telefonu, faxu, e-mail pracoviště

 

II. Obecné údaje

1.Charakteristika a zaměření pracoviště, ambulantní složka (event.lůžková-počet lůžek,pokojů), prostorové zařazení v rámci celého zařízení.Rozsah poskytované péče.

2.Vybavení místnosti (vybaveny nábytkem se snadno omyvatel.povrchem), charakter stěn (omyvatelné ano-ne) a podlah (snadno čistitelné a dezinfikovatelné)

3.Izolační resp.expektační pokoj (ano-ne)

4.Počet lékařů, ostat.vysokoškoláků, SZP,NZP,PZP,ostatní

5.Vedlejší provozní a pomocné místnosti (vyjmenovat a jejich počet, včetně skladu , šatny pro civilní oděv a zvlášť pro pracovní oděv)

6.Hygienické vybavení pro pacienty (počet kabin WC,sprch apod.)

7.Dezinfekční režim (dezinfekce ploch, povrchů, nástrojů, pomůcek, materiálů, pokožky, zde pozn.nemusí být uvedeny konkrétní dez.prostředky, zdůraznit, že jde o přípravky schválené Hl.hygienikem a tyto prostředky se střídají, s jakou frekvencí), kdo zodpovídá, četnost kontrol dezinfekce chemickými a mikrobiologickými metodami, vyšší stupeň dezinfekce (čím v jakých případech, způsob uložení endoskopů po provedeném procesu, specifikace oplachu), viz. Příloha č.4 vyhl.č.440/2000 Sb.

8.Ošetření, desinfekce, sterilizace a uchovávání jednotlivých nástrojů a pomůcek dle charakteru jejich použití (stomatol.vyšetřovací pomůcky, kořenové nástroje, odsávačky, gyn.zrcadla a ORL vyšetřovací nástroje)

9.Způsob zajištění dezinfekce postelí a matrací

10.Sterilizace (prováděna na oddělení nebo zajištěna centrálně- sterilizace nebo originální jednorázová balení pomůcek), záznamy o sterilizaci vedeny kým a jak, odpovídá kdo. Používaný obalový materiál, způsob uložení vysterilizovaného materiálu a zabezpečení při transportu

11.Způsob oddělení pracovních ploch dle jejich využití (oddělení pracovní plochy-příprava injekcí,infuzí,manipulace s biologickým materiálem apod.)

12.Manipulace s prádlem (překrývání lehátek jednorázovým materiálem, event.výměna lůžkovin- přeprava zabalení a uložení čistého prádla, systém sběru, uskladnění a odvoz použitého prádla -s kým uzavřena smlouva,značení obalů, třídění prádla –kde, kým), zajištění praní prádla (smlouva), kdo je pověřen kontrolou řádné manipulace s prádlem (viz. §10 vyhl.č.440/2000 Sb. a její příloha č.5).

13.Úklid – způsob provádění (např. denně na vlhko), kdo provádí (pracoviště svými silami nebo smluvně a kolikrát), čím se provádí (používané úklidové prostředky), úklidové prostředky a pomůcky (jejich diferenciace dle ošetřovacích prostor, způsob uložení) , v tomto bodě je třeba uvést konkrétní smluvní firmu

14.Způsob dekontaminace místa, kontaminovaného biologickým materiálem.

15.Způsob manipulace a likvidace pevných odpadů, zvlašť uvést způsob manipulace a likvidace biologických odpadů (četnost odstraňování, co se jak odstraňuje a likviduje – doložit smlouvou), likvidace použitých inj.stříkaček a jehel, způsob uložení odpadu před odvozem.

16.Způsob odstraňování tekutých odpadů.

17.Zdroj pitné vody, jeho kontrola (rozsah, četnost), zajištění teplé vody s ohledem na prevenci legionelózy.

18.Zásady osobní hygieny zaměstnanců při ošetřování a vyšetřování pacientů (osobní ochranné prostředky – jaké, kdy a kdo používá), způsob mytí rukou a jejich dezinfekce (kdy, kdo, čím a jak), další zásady (kouření, jídlo na pracovišti).

19.Zásady prevence vzniku a šíření nemocničních nákaz při příjmu, ošetřování, vyšetřování a léčení nemocných (př. Kde se provádí příjem, zaměření, anamnézy k objasnění event.infekce, jejího zdroje a cest šíření, ukládání oděvu a obuvi pacientů, individualizace pomůcek pro osobní hygienu, vč.teploměrů, používání výhradně sterilního instrumentaria, způsob zajištění podpory oxidace tkání a cirkulace a výživy tkání, opatření u pacientů s rizikovými faktory).

20.Zásady odběru biologického materiálu a manipulace s ním, způsob jeho ukládání a zasílání na vyšetření – mělo by být prováděno ve zvl.odběrové místnosti a za podmínek uvedených v §6 vyhl.MZ č.440/2000 Sb.) .

21.Postup při výskytu nemocniční nákazy (NN), evidence NN- jak a kým vedena, kdo odpovídá, hlášení NN- kdo provádí, kdo zodpovídá, jak je zajištěnoplnění opatření v souvislosti s NN.

22.Jedná-li se o pracoviště, které zaměstnává pracovníky, podléhající povinnosti očkování proti VHB, uvést kdo provádí, jak je prováděna evidence a jaká je proočkovanost (!!!).

 

III.Zvláštní údaje (dle druhu ZZ)

a)OPERAČNÍ OBORY (chirurgické, ortopedické, traumatologické, urologické a další)

1.Počet,typ, umístění a využití operačních sálů (septické a aseptické), cčetně zázemí, WC, sprchy, sterilizovna, umývárna, údaje o event.klimatizaci (specifikovat osobu, která je pověřena údržbou).

2.Způsob dopravy pacientů z oddělení do operačního traktu a zpět.

3.Specifikovat cestu příchodu zdrav.personálu na operační sál, vč.použití ochran.oděvu a způsob mytí rukou apod.

4.Způsob přísunu anesteziologických plynů na operační sál.

5.Způsob a četnost dezinfekce operač.sálu, střídání dezinfekčních prostředků

6.Dezinfekce nástrojů a přístrojů, endoskopické techniky, příslušenství dýchací přístrojů, galoší, gumových zástěr apod., včetně místa provádění (dekontaminační místnost, prostory vyčleněné k dekontaminaci apod.).

7.Manipulace s operačním prádlem.

8.Počet pooperačních pokojů/lůžek, jejich umístění s ohledem na křížení septických a aseptických stavů.

9.Postup při předoperační přípravě z hlediska prevence vzniku a šíření NN.

10.Postup při převazech z hlediska prevence vzniku a šíření NN, endoskopické nástroje- způsob jejich ošetření.

 

b)OSTATNÍ TYPY PRACOVIŠŤ

Uvedou se další specifika, důležitá z hlediska prevence vzniku a šíření NN a vyplývající ze specifického zaměření pracoviště, jeho vybavení, umístění a charakteru provozu, která nejsou uvedena v část I.a II.

 

Provozní řád zpracoval: Datum Jméno Podpis

Za dodržování řádu a jeho kontrolu zodpovídá: Jméno Podpis

Řád schválen orgánem ochrany veřej.zdraví: Datum Jméno

S provoz.řádem seznámen personál: Datum Kým