Usnesení sjezdu Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s.
Sdružení Ambulantních Specialistů České republiky, o. s. pokračovatel Spolku pokladenských lékařů,
založeného v prosinci 1906 člen E.A.N.A. – Europäische
Arbeitsgemeinschaft der Niedergelassenen
Ärzte registrace u MV ČR VSC/1-7553/91-R Kontaktní adresa: Informační centrum – 190 00
PRAHA 9, U Elektry 82 Tel./fax: 284815504,
266311382 IČO: 48135941 čís. účtu: 280454399/0800 E-mail: sasp@sasp.cz;
kontakt@sasp.cz;
http://www.sasp.cz |
U S N E S E
N Í S J E Z D U
S D R U Ž E N Í
a
m b u l a n t n í c h s p e c i a
l i s t ů Č R, o. s.
konaného dne 5.11. 2010.
I. Sjezd schvaluje
-
zprávu o činnosti rady za uplynulé
období od minulého sjezdu,
-
zprávu o hospodaření
-
zprávu revizní komise.
II. Sjezd důrazně protestuje proti návrhu úhradové vyhlášky na rok 2011 v podobě,
v jaké byla v rámci vnitřního připomínkového řízení rozeslána
Ministerstvem zdravotnictví dne 4.11.2010.
Sjezd v části, která se týká ambulantních specialistů považuje za
nepřijatelný a nijak nezdůvodnitelný:
-
pokles hodnoty bodu z 1,02 Kč
na 1,00 Kč. Sjezd je toho názoru, že stav všeobecného zdravotního pojištění
dovoluje naopak jeho navýšení na 1,05 Kč.
-
pokles „malého počtu pojištěnců“ ze
100 u výkonů a 50 u regulací na 25. Sjezd žádá jeho navýšení na 100 ve všech
položkách.
Sjezd zároveň nesouhlasí s přitvrzením limitů v regulacích ze 110
resp. 105% na 100% referenčního období. Žádá limity minimálně 110% ve všech
položkách regulace, přičemž za logické považuje, aby zdravotní pojišťovna směla
zdravotnické zařízení regulovat, až pokud mu prokáže nehospodárnost nebo plýtvání.
Sjezd žádá, aby úhradová vyhláška stanovila maximální procento
zdravotnických zařízení, která smějí být za překročení limitů v předpisu
léků, ZÚMu, ZÚLPu, či
indukované péče regulována.
Sjezd žádá posun referenčního období z navrženého roku 2009 na rok
2010. Z hlediska možných finančních dopadů by šlo o neutrální krok, který
by ovšem znamenal významné zprůhlednění systému úhrad nejen v době jednání
o regulacích mezi zdravotními pojišťovnami a
zdravotnickými zařízeními.
Sjezd žádá o narovnání nerovných podmínek úhrad výkonů zdravotnických
zařízení v souvislosti s věkem pacienta, vyzývá Radu SAS, aby jednala
s ministerstvem zdravotnictví a zdravotními pojišťovnami o kompenzaci
výpadků příjmů ambulancí v rámci zrušení povinnosti vybírat regulační
poplatky u pacientů mladších 18 let.
Sjezd upozorňuje, že dojde-li ke snížení příjmů ambulancí ze strany
zdravotních pojišťoven o tu část plateb, která byla od roku 2010 určena na navýšení platů středního zdravotnického
personálu v rámci plánu ministerstva zdravotnictví stabilizovat jeho počet
v ČR (2 haléře v hodnotě bodu – bod byl z těchto důvodů od roku
2010 1,02 Kč), bude hrozit reálné nebezpečí, že zdravotnická zařízení budou
nucena v rámci nedostatku financí platy střednímu zdravotnickému personálu
opět snížit.
III. Sjezd vyjadřuje podporu hnutí lékařů „Děkujeme, odcházíme“. Vyzývá
ministerstvo zdravotnictví, aby konečně již vyhovělo požadavkům nemocničních
lékařů na navýšení příjmů jejich i ostatních zdravotníků a to systémově, tj. formou
navýšení ohodnocení jejích práce v Seznamu výkonů.
IV. Sjezd bere na vědomí informaci o průběhu prací na pilotním programu
Portálu ASAC.
V. Sjezd vyzývá Parlament ČR, aby učinil maximálně rychlé kroky
k tomu, aby stát sám nebyl největším dlužníkem systému veřejného
zdravotního pojištění, aby co nejdříve projednal a schválil navýšení plateb
státu za „jeho“ pojištěnce.
VI. Sjezd vyzývá MZ, aby změny postavení a kompetencí segmentů poskytovatelů řešilo po
předchozí věcné diskuzi těch, kterých se návrhy na změny týkají.
VII Sjezd vyzývá MZ, aby okamžitě odtajnilo práce na tzv. kultivaci
seznamu výkonů, neboť považuje za jisté, že jakékoli úpravy seznamu výkonů bez
účasti těch subjektů, které o něm vědí nejvíce (tj. zástupců poskytovatelů a zdravotních pojišťoven), nemohou
vést k dobrému výsledku a ve svém důsledku by znamenaly jen zbytečné
finanční výdaje na straně MZ a potencionální finančního ohrožení všech zdravotnických zařízení, úhrada jejichž
práce na kvalitě seznamu výkonů souvisí.
VIII. Sjezd vyzývá MZ, aby v návrhu na změnu zákona 48/97 Sb.,
který t.č. připravuje:
-
obnovilo dohodovací řízení o seznamu
výkonů v podobě, jak pracovalo do konce roku 2007,
-
fakticky nelikvidovalo dohodovací
řízení o hodnotě bodu a výši úhrad nereálným prodloužením lhůty, do kdy se mají
jeho výsledky odevzdat na MZ,
-
nijak nezatěžovalo ZZ dalšími
zbytečnými administrativními úkony.
IX. Sjezd vyzývá MZ, aby v pravidlech týkajících se tzv. rozhodčích
soudů jasně stanovilo, že rozhodčí
doložka nesmí být součástí žádných
jiných smluv mezi zdravotnickým
zařízením a zdravotní pojišťovnou ani jakýchkoli příloh či dodatků
těchto smluv, aby rozhodčí soud byl ve sporu mezi zdravotnickým
zařízením a pacientem či zdravotní pojišťovnou přípustný jen tehdy, pokud o to
zdravotnické zařízení samo průkazně požádá. V takovém případě by ale
příslušná rozhodčí doložka musela být řešena jako zvláštní smlouva nebo
zvláštní příloha smlouvy.
X. Sjezd vyzývá zdravotní
pojišťovny, aby :
-
při přípravě zdravotně pojistných
plánů v souvislosti s požadovaným trendem přesunu zdravotní péče
z lůžek do ambulancí trvale navyšovaly podíl prostředků, které do
ambulantní sféry včetně ambulantní mimonemocniční
péče plánují.
-
v regionech s dostatečným
rozsahem sítě ambulantních zdravotnických zařízení příslušné odbornosti
nenavazovaly další smluvní vztahy, neboť druhotným důsledkem takové činnosti je
vznik relativního nedostatku finančních prostředků pro stávající praxe. Sjezd
SAS vyzývá zdravotní pojišťovny, aby tento postup dodržely i u pracovišť
zabývajících se zobrazovacími metodami.
-
ve vztahu ke zdravotnickým zařízením
plně respektovaly platnou legislativu včetně všech ustanovení úhradových
vyhlášek, aby v jednáních se zdravotnickými zařízeními o regulacích
nezneužívaly jednak své finanční převahy a jednak toho, že většina lékařů
nejspíše nebude chtít prvoplánově řešit své spory s nimi soudní cestou.
XI. Sjezd deklaruje, že SAS bude nadále prosazovat takové legislativní
změny, aby bylo bráněno vytváření monopolů ve zdravotnictví, bude prosazovat
výkon funkce lékaře formou svobodného
lékařského povolání.
XII. Sjezd vyzývá všechny členy SASu, aby se odvolali proti uplatnění regulačních srážek, které jim byly avízovány oznámením od zdravotních pojišťoven později, než
120 dní po konci regulovaného pololetí či roku. Tato lhůta je ze zákona lhůtou
propadnou, proto zdravotní pojišťovny již regulace uplatnit nesmí.
XIII. Sjezd jmenuje MUDr. Andreje Janca,
předsedu Slovenskej lekárskej
únie špecialistov, čestným
členem SAS ČR, o.s..
XIV. Sjezd volí MUDr. Zuzanu Lapkovou jako novou členku revizní komise místo odstupující MUDr. Blanky
Hanušové.
Kongresové centrum hotelu Floret, Průhonice u
Prahy 5.11.2010.