MEZIOBOROVÝ KONGRES SAS, KC HOTELU GALANT, MIKULOV, 24. až 25.5.2024

Vlastní zdraví - základní předpoklad pro stabilitu a fungování praxe.

Tímto vás zveme na jeho další ročník. 

Naše pozvánka/files/files_editor_uploads/pozvanka_mikulov_2024.pdf

Chcete znát program kongresu a další informace k němu? Klikněte zde níže na "Více informací"


Více informací

Typová smlouva s Vojenskou zdravotní pojišťovnou

S M L O U V A

o poskytování a úhradě zdravotní péče

(zařízení ambulantní péče)

číslo:............................

 

Článek I.

Smluvní strany

 

Článek I.

Smluvní strany

Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky, se sídlem v Praze 9, Drahobejlova 1404, PSČ 190 03, IČO 47114975, kód 201, zapsaná dne 23.12.1992 v obchodním rejstříku , vedeném Městským soudem v Praze, v oddíle A, vložce 7564,

Zastoupená ........................…........…………......, ředitelem pobočky VoZP ČR v…...…..............................................,

se sídlem: PSČ....……….., obec .................…........, ulice a č.p. ………….......................................................….……..,

tel. .............................……, fax : …………………….. , e-mail: ………..…...………...………………………………..,

(dále jen „Pojišťovna“) na straně jedné

 

a

 

.................................................................……........................…........…….... provozovatel Zdravotnického zařízení,

(vždy jméno a příjmení fyzické osoby nebo název právnické osoby, event. obchodní firma fyzické nebo právnické osoby zapsaná v obchodním rejstříku)

zastoupený : …...……………………………………...………………............................................................................,

(statutární orgán nebo zástupce – titul, příjmení, jméno, funkce)

se sídlem : PSČ...................., obec ..............................................., ulice a č.p. ………………………..........................,

(u právnických osob sídlo, u fyzických osob bydliště)

název Zdravotnického zařízení : …………………………..…………………………………………………..…,

(fakticky používaný název zdravotnického zařízení – vedle jména provozovatele)

místo provozování : PSČ ……….., obec ……………………………, ulice a č.p. ……...………………………………,

tel.: ……………..…...mobil :……………..……, fax: .........…….................., e-mail : …………………………………,

Zápis v obchodním rejstříku : název soudu ……………………, oddíl ……….., vložka …………, dne……..….…...,

IČO ( dle státní statistiky ) : ………………………………IČZ (přidělené VZP) :……………………………………..,

osoba určená pro kontakt s Pojišťovnou (titul, příjmení jméno, funkce) : ...............................………….......................,

............................................................, tel.: ....…....…................, mobil : ………………......., fax: …..........................,

(dále jen "Zdravotnické zařízení") na straně druhé

uzavírají

 

v souladu s vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č.457/2000 Sb., kterou se vydávají rámcové smlouvy, právními předpisy, upravujícími veřejné zdravotní pojištění a poskytování zdravotní péče,  obchodním případně občanským zákoníkem a dalšími právními předpisy tuto Smlouvu o poskytování a úhradě zdravotní péče (dále jen „Smlouva“). Po dohodě smluvních stran ve smyslu § 262 obchodního zákoníku se závazkový vztah zakládaný touto Smlouvou bude řídit zákonem č. 513/1991 Sb., v platném znění.

Článek II.

Předmět Smlouvy

1.        Předmětem této smlouvy je úprava závazkových vztahů mezi Zdravotnickým zařízením a Pojišťovnou k řádnému zajištění věcného plnění při poskytování zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění (dále jen „hrazená zdravotní péče“) pojištěncům Pojišťovny (dále jen „pojištěnci“) a při její úhradě Pojišťovnou, jakož i úprava práv a závazků vznikajících mezi Pojišťovnou a Zdravotnickým zařízením při této činnosti.

 

Článek III.

Práva a povinnosti smluvních stran

1.       Smluvní strany:

a)    dodržují při pořizování, předávání a vyhodnocování dokladů platnou Metodiku pro pořizování a předávání dokladů VZP ČR (dále jen „Metodika“), Pravidla pro vyhodnocování dokladů ve VZP ČR (dále jen „Pravidla“), a Datové rozhraní VZP ČR (dále jen „Datové rozhraní“). Pojišťovna je na základě smlouvy s VZP ČR oprávněným uživatelem této Metodiky, Pravidel a Datového rozhraní. V době uzavření Smlouvy je platná Metodika – verze 6.0, Pravidla – verze 6.0 a Datové rozhraní – verze 6.0. Případné odlišnosti od Metodiky, Pravidel, Datového rozhraní a číselníků VZP ČR, které navrhuje Pojišťovna, budou projednány se Zdravotnickým zařízením nejméně měsíc dopředu

b)       zaváží své zaměstnance, s ohledem na ochranu práv pojištěnců a zájmů Zdravotnického zařízení i Pojišťovny, k zachování povinné mlčenlivosti o skutečnostech, o nichž se dozvěděli při výkonu své funkce nebo zaměstnání anebo při zpracování údajů předávaných nebo uchovávaných v informačním systému na základě smlouvy, popřípadě v souvislosti s nimi.

2.       Zdravotnické zařízení :

a)       poskytuje zdravotní péči na základě své zřizovací listiny (statutu) nebo rozhodnutí o registraci vydaného orgánem příslušným k registraci podle místa provozování nestátního zdravotnického zařízení, tvořícího přílohu č. 1 této Smlouvy ,

b)       poskytuje pojištěncům hrazenou zdravotní péči v souladu s právními předpisy a v odbornostech, rozsahu a objemu dohodnutých a vymezených ve Smlouvě, pro které je věcně a technicky vybaveno a personálně zajištěno. Rozsah sjednané poskytované zdravotní péče tvoří přílohu č.2 této Smlouvy,

c)       odpovídá za to, že jeho pracovníci, kteří budou pojištěncům poskytovat ve Smlouvě sjednanou hrazenou zdravotní péči, splňují požadavky odborné způsobilosti stanovené právními předpisy,

d)       odpovídá za plnění věcných a technických podmínek, stanovených pro jím poskytovanou zdravotní péči podle platného právního předpisu, upravujícího technické a věcné požadavky na vybavení zdravotnických zařízení.

e)      poskytuje hrazenou zdravotní péči „lege artis“ bez nadbytečných nákladů, vždy však se zřetelem k tomu, aby potřebného diagnostického nebo léčebného efektu bylo dosaženo s ohledem na individuální zdravotní stav pojištěnce,

f)       odpovídá za účelnost indikace při odesílání pojištěnce ke komplementárním a konziliárním vyšetřením a na základě jejich výsledků upravuje diagnózu nebo léčebný postup,

g)      vede pro posouzení oprávněnosti vyúčtované zdravotní péče v průkazné formě dokumentaci o léčení pojištěnců, ve které budou zaznamenávány provedené zdravotní výkony, vyžádaná zdravotní péče, předepisované léčivé přípravky a zdravotnické prostředky a uchovány v ní i doručené výsledky vyžádaných a provedených vyšetření a ošetření,

h)      poskytne v souladu s právními předpisy zdravotnickým zařízením, kterým pojištěnce předá do péče nebo které si pojištěnec zvolí, informace potřebné pro zajištění návaznosti zdravotní péče a k zamezení duplicitního provádění diagnostických a léčebných výkonů a při převzetí pojištěnce do péče bude takové informace od příslušných zařízení vyžadovat,

i)        neodmítne přijetí pojištěnce do své péče s výjimkou důvodů uvedených v § 11 odstavce 1 písmenu b) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 48/1997 Sb.“),

j)        nepodmíní právo pojištěnce na svobodnou volbu lékaře, zdravotnického zařízení nebo na poskytnutí hrazené zdravotní péče žádnými registračními poplatky nebo sponzorskými dary a za poskytnutou zdravotní péči hrazenou pojišťovnou nebude od pojištěnce, pokud to nevyplývá z  právních předpisů, vybírat žádnou finanční úhradu,

k)      nepodmíní právo pojištěnce na poskytnutí hrazené zdravotní péče změnou pojišťovny nebo jiným způsobem,

l)         nebude zvýhodňovat pojištěnce jedné nebo více pojišťoven v neprospěch pojištěnců pojišťoven ostatních a zhoršovat dostupnost zdravotní péče hrazené pojišťovnou přednostním poskytováním péče hrazené jiným způsobem,

m)     oznamuje Pojišťovně, v souladu s § 55 zákona č. 48/1997 Sb., úrazy nebo jiná poškození zdraví osob, kterým poskytlo hrazenou zdravotní péči, pokud má důvodné podezření, že byly způsobeny jednáním právnické nebo fyzické osoby,

n)      zajistí, že lékaři - absolventi, zařazení do specializační průpravy pro specializaci I. stupně, budou pracovat pouze pod vedením atestovaného lékaře v souladu s Licenčním řádem ČLK a psychologové – absolventi magisterského studia na vysokých školách, zařazení do specializační průpravy v úseku činnosti klinická psychologie, budou pracovat pouze pod vedením klinického psychologa,

o)       odpovídá podle platného právního předpisu, upravujícího stanovení způsobu předepisování léčivých přípravků, náležitosti lékařských předpisů  a pravidla jejich používání, za správné a úplné vyplnění tiskopisu receptu; dále odpovídá za správné a úplné vyplnění poukazu na zdravotnické prostředky nebo poukazu na vyšetření/ošetření nebo příkazu ke zdravotnímu transportu. Pokud při preskripci nebylo respektováno preskripční omezení vyplývající z právních předpisů a Pojišťovna tento léčivý přípravek nebo zdravotnický prostředek zařízení lékárenské péče uhradila, má Pojišťovna právo požadovat od Zdravotnického zařízení úhradu zaplacené částky. Pojišťovna není oprávněna požadovat tuto úhradu, pokud byl léčivý přípravek nebo zdravotnický prostředek předepsán pro jejího pojištěnce a Zdravotnické zařízení odstranilo nedostatky ve lhůtě do jednoho měsíce od předání příslušného receptu nebo poukazu pojišťovnou. Stejný postup bude vůči Zdravotnickému zařízení uplatněn i v případě chybného vyplnění poukazu na vyšetření/ošetření.

3.      Pojišťovna:

a)        uhradí Zdravotnickému zařízení poskytnutou hrazenou zdravotní péči, průkazně zdokumentovanou a odůvodněně poskytnutou jejím pojištěncům v souladu s  právními předpisy a touto Smlouvou,

b)  dohledá na žádost Zdravotnického zařízení bez zbytečného prodlení příslušnost pojištěnce k pojišťovně v případech, kdy není dostupný průkaz pojištěnce a jsou dostupné jeho osobní údaje,

c)       nebude vyžadovat zvýhodňování svých pojištěnců na úkor pojištěnců ostatních pojišťoven,

d)      je oprávněna provádět kontrolu plnění smluvně dohodnutých věcných a technických podmínek hrazené zdravotní péče poskytované Zdravotnickým zařízením podle Smlouvy,

 

Článek IV.

Úhrada poskytované hrazené zdravotní péče

 

1.        Ceny bodu, sazby jakož i další ujednání ohledně cen a výše úhrad hrazené zdravotní péče se sjednávají podle výsledků dohodovacího řízení, popřípadě v souladu se zvláštním právním předpisem a to samostatným dodatkem této Smlouvy na platební ujednání pro příslušné kalendářní období.

2.        Za způsoby úhrady se považují zejména:

a)          úhrada za zdravotní výkony podle seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami,

b)          jiné způsoby úhrady dohodnuté v dohodovacím řízení o cenách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění, nebo v souladu se zvláštním právním předpisem,

3.        Pojišťovna neuhradí Zdravotnickému zařízení hrazenou zdravotní péči provedenou nad rámec této Smlouvy, nebude-li tato úhrada v konkrétním případě mezi smluvními stranami dohodnuta; to se nevztahuje na poskytnutou nutnou a neodkladnou zdravotní péči. Mezi smluvními stranami musí být předem dohodnuto i zvýšení objemu poskytované hrazené zdravotní péče z důvodu zvýšení kapacity Zdravotnického zařízení,

4.        Zdravotnické zařízení pro uplatnění nároků na úhradu poskytnuté hrazené zdravotní péče předává Pojišťovně jednou měsíčně nebo čtvrtletně vyúčtování poskytnuté péče fakturou s přílohami. Faktura obsahuje náležitosti účetního dokladu podle zákona č.563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.

 

Náležitosti faktury:

1. IČO, DIČ

2. Číslo faktury (jednoznačné číslo přidělí Zdravotnické zařízení), v.s.pro úhradu

3. IČZ

4. Variabilní symbol pracoviště Zdravotnického zařízení, pokud toto pracoviště předkládá fakturu samostatně a pokud je tento způsob úhrady sjednán dodatkem ke smlouvě

5. Poskytovatel (název smluvního Zdravotnického zařízení, které fakturu předkládá, údaje o případném zápisu v obchodním rejstříku)

6. Peněžní ústav poskytovatele (název)

7. Číslo účtu, kód peněžního ústavu poskytovatele

8. Den vystavení faktury

9. Den odeslání faktury

10. Datum splatnosti faktury (podle smlouvy)

11. Fakturováno za období (měsíce a rok,ve kterých byla péče poskytnuta, a za které je fakturována)

12. Čísla DÁVEK

13. Fakturovaná částka (celková účtovaná částka).

14. Podpis, u právnických osob také razítko

 

 

Přílohy faktury:

1. Magnetické nosiče dat s vyplněným průvodním listem diskety a s uvedením počtu disket, nebo

2. Papírové doklady s vyplněným průvodním listem dávky.

5.        V případě, že faktura a příloha neobsahují náležitosti podle této Smlouvy, má Pojišťovna právo ji odmítnout a vrátit bez zbytečného odkladu Zdravotnickému zařízení k doplnění, případně k opravě; v takovém případě běží lhůta splatnosti až od termínu jejího opětovného převzetí Pojišťovnou.

6.        Zdravotnické zařízení odpovídá za úplnost, formální i věcnou správnost dokladů a za jejich předávání způsobem dohodnutým v Metodice, Datovém rozhraní a touto Smlouvou. Individuální doklady za hrazenou zdravotní péči poskytnutou pojištěncům předává Zdravotnické zařízení Pojišťovně spolu s vyúčtováním měsíčně nebo čtvrtletně.

7.        Zjistí-li Pojišťovna ve vyúčtování před provedením úhrady nesprávně nebo neoprávněně vyúčtovanou zdravotní péči, úhradu této části vyúčtované péče v termínu splatnosti neprovede. Pojišťovna oznámí Zdravotnickému zařízení bez zbytečného odkladu rozsah, důvod a částku vyúčtované, ale neuhrazené péče. Tím Pojišťovna vyzve Zdravotnické zařízení k opravě nesprávně vyúčtované péče nebo k doložení poskytnutí hrazené zdravotní péče, kterou pak Zdravotnické zařízení následně vyfakturuje formou opravné dávky. Fakturu s opravnou dávkou Pojišťovna uhradí Zdravotnickému zařízení ve lhůtě splatnosti podle čl. IV. bod 10) Smlouvy.

8.        Pojišťovna provede za své pojištěnce úhradu hrazené zdravotní péče, vyúčtované v souladu s právními předpisy a Smlouvou. Pokud při kontrole zjistí chyby v dokladech, postupuje podle Metodiky a Pravidel. Odmítnutí úhrady nebo části úhrady Pojišťovna bez zbytečného odkladu Zdravotnickému zařízení písemně zdůvodní. Poskytnutím úhrady není dotčeno právo Pojišťovny k provádění následné kontroly proplacených vyúčtování v rozsahu a za podmínek stanovených právními předpisy a touto Smlouvou.

9.        Zjistí-li Pojišťovna pochybení ve vyúčtování předaném Zdravotnickým zařízením dodatečně, tj. po úhradě a Zdravotnické zařízení do 10 pracovních dnů od doručení písemné výzvy Pojišťovny příslušnou částku samo neuhradí, nebo nedoloží oprávněnost vyúčtované sporné částky nebo nebude mezi smluvními stranami dohodnut jiný termín úhrady, Pojišťovna jednostranným započtením pohledávky sníží Zdravotnickému zařízení o příslušnou částku, případně o smluvní pokutu dohodnutou v této Smlouvě, úhradu za vyúčtování hrazené zdravotní péče předložené v následujícím zúčtovacím období.

10.     Úhrada vyúčtované poskytnuté hrazené zdravotní péče, při dodržení podmínek dohodnutých ve Smlouvě, bude provedena při předání vyúčtování Pojišťovně na magnetickém mediu do 20 kalendářních dnů a při předání vyúčtování Pojišťovně na papírových dokladech nebo při smíšeném vyúčtování do 40 kalendářních dnů ode dne doručení faktury Pojišťovně.

11.     Prvním dnem lhůty splatnosti je den následující po dni doručení vyúčtování příslušné smluvní straně. Závazek k úhradě je splněn dnem připsání peněžních prostředků na účet oprávněného.

12.     Zdravotnické zařízení se zavazuje předkládat Pojišťovně, pokud tomu nebudou bránit závažné objektivní důvody, vyúčtování nejdéle do 3 měsíců po provedení zdravotních výkonů. Prodlení Zdravotnického zařízení s předložením vyúčtování není důvodem k odmítnutí úhrady za poskytnutou zdravotní péči, ale Pojišťovna je oprávněna prodloužit lhůtu úhrady za takto opožděné vyúčtování poskytnuté zdravotní péče o dalších 30 kalendářních dnů.

13.     V případě poruchy výpočetního systému, znemožňující včasné provedení vyúčtování nebo úhrady hrazené zdravotní péče, poskytne Pojišťovna Zdravotnickému zařízení v dohodnutém termínu úhrady zálohu ve výši průměrného měsíčního objemu vykázané zdravotní péče, vypočteného z posledních dvou uzavřených kalendářních čtvrtletí, pokud se smluvní strany v daném případě nedohodnou jinak.

 

Článek V.

Kontrola

 

 

1.        Pojišťovna provádí v souladu s § 42 zákona č. 48/1997 Sb., a touto Smlouvou kontrolu využívání a poskytování hrazené zdravotní péče v jejím objemu a kvalitě, včetně dodržování cen, a to prostřednictvím svého informačního systému, revizních lékařů a dalších odborných pracovníků ve zdravotnictví, způsobilých k revizní činnosti (dále jen "odborní pracovníci").

2.        V rámci své odborné způsobilosti revizní lékaři a odborní pracovníci oprávnění ke kontrole posuzují, zda zvolený způsob hrazené zdravotní péče byl indikován s ohledem na zdravotní stav pojištěnce, je v souladu se současnými dostupnými poznatky lékařské vědy a zda nebyl zbytečně ekonomicky náročný.

3.        V případech stanovených právními předpisy revizní lékař (revizní klinický psycholog) posuzuje i odůvodněnost ošetřujícím lékařem (klinickým psychologem) navrženého, popřípadě provedeného léčebného postupu a schvaluje, zda použitý postup Pojišťovna uhradí. Rozhodnutí o použití léčebného postupu je v kompetenci ošetřujícího lékaře, včetně jím navržené farmakoterapie, nebo klinického psychologa.

 

4.        Zdravotnické zařízení poskytne Pojišťovně při výkonu kontroly nezbytnou součinnost, zejména předkládá požadované doklady, sděluje údaje a poskytuje vysvětlení. Umožní revizním lékařům a odborným pracovníkům Pojišťovny vstup do svého objektu, nahlížení do zdravotnické dokumentace pojištěnců a do účetních dokladů bezprostředně souvisejících s prováděnou kontrolou vyúčtovaných zdravotních výkonů, léčiv a zdravotnických prostředků, včetně zvlášť účtovaných léčiv a zvlášť účtovaného materiálu. Zdravotnické zařízení má právo si k revizi přizvat v postavení poradce zástupce svého sdružení či jiného odborného zástupce.

5.        Revizní zprávu, obsahující závěry kontroly, Pojišťovna zpracuje a předá Zdravotnickému zařízení do 15 kalendářních dnů po ukončení kontroly; pokud nebude možno z objektivních důvodů tuto lhůtu dodržet, oznámí Pojišťovna tuto skutečnost Zdravotnickému zařízení. Kontrola bude ukončena zpravidla do 30 kalendářních dnů od jejího zahájení. V případě kontroly přímo ve Zdravotnickém zařízení bude na místě zpracován záznam s uvedením nejdůležitějších zjištění a stanoviska Zdravotnického zařízení s podpisem statutárního zástupce Zdravotnického zařízení.

6.        Zdravotnické zařízení je oprávněno do 15 kalendářních dnů od převzetí závěru kontroly podat Pojišťovně písemně zdůvodněné námitky. K námitkám sdělí Pojišťovna stanovisko do 30 kalendářních dnů od jejich doručení. Pokud nebude možno z objektivních důvodů tyto lhůty dodržet, prodlouží se příslušná lhůta na žádost smluvní strany až na dvojnásobek. Ve stanovené lhůtě Pojišťovna sdělí Zdravotnickému zařízení, zda potvrzuje nebo mění závěry kontroly. Podání námitek nemá z hlediska finančních nároků Pojišťovny vůči Zdravotnickému zařízení odkladný účinek. Tím není dotčeno právo Zdravotnického zařízení uplatnit svůj nesouhlas s rozhodnutím Pojišťovny v jiném řízení.

7.        Pokud kontrola prokáže neoprávněnost nebo nesprávnost vyúčtování hrazené zdravotní péče nebo její neodůvodněné poskytování, Pojišťovna podle § 42 odstavce 3 zákona č. 48/1997 Sb., takovou péči neuhradí a je oprávněna postupovat podle sankčních ujednání uvedených v této Smlouvě. V případě, že se závěry kontroly prokáží jako neodůvodněné, vrátí Pojišťovna Zdravotnickému zařízení částku, o kterou na základě kontroly snížila úhradu poskytnuté hrazené zdravotní péče. Zdravotnické zařízení je oprávněno postupovat podle sankčních ujednání uvedených v této Smlouvě.

8.        Revizní lékaři Zdravotní pojišťovny mohou kontrolovat dle výše uvedených ustanovení výkony vykázané Zdravotnickým zařízením maximálně 4 roky zpět.

 

Článek VI.

Omezení úhrady

 

 

1.        Zásady uplatňování omezení úhrady podle § 17 zákona č. 48/1997 Sb., při úhradě poskytnuté zdravotní péče vychází ze závěrů projednání mezi zástupci pojišťoven a zástupci příslušných profesních sdružení poskytovatelů jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení a jsou zpravidla sjednávány dodatky k této Smlouvě, upravujícími platební ujednání pro příslušné kalendářní období.

 

Článek VII.

Sankční ujednání

 

 

1.        V případech prodlení se splněním peněžitého závazku nebo jeho části postupují smluvní strany podle ustanovení § 502 obchodního zákoníku.

 

2.        Uplatněním úroku z prodlení není dotčeno právo smluvních stran na vrácení úhrady za neoprávněně nebo nesprávně vyúčtovanou a uhrazenou hrazenou zdravotní péči, nebo na úhradu oprávněně vyúčtované poskytnuté zdravotní péče Pojišťovnou neodůvodněně sníženou nebo odmítnutou.

 

 

 

 

 

Článek VIII.

Doba platnosti smlouvy

 

 

1.        Smlouva se uzavírá na dobu 5 let.

 

Článek IX.

Způsob a důvody ukončení smlouvy

 

 

1.        Před uplynutím sjednané doby lze Smlouvu ukončit písemnou vypovědí, s výpovědní lhůtou šesti měsíců, a to vždy k 1.lednu následujícího roku, v případě, že

a)          Zdravotnické zařízení přes písemné upozornění

1.     bez předchozí dohody s Pojišťovnou dlouhodobě bezdůvodně neposkytuje zdravotní péči ve sjednaném rozsahu , objemu a kvalitě,

2.     bez předchozí dohody s Pojišťovnou opakovaně účtuje zdravotní péči poskytnutou nad rámec sjednaného druhu, odbornosti a rozsahu činnosti,

3.     neodůvodněně omezuje pro pojištěnce počet ordinačních hodin, sjednaný ve Smlouvě,

b)    Pojišťovna přes písemné upozornění opakovaně

1.     nedodrží lhůty splatnosti dohodnuté v této Smlouvě,

2.     poskytne třetí straně údaje o Zdravotnickém zařízení nad rámec právních předpisů nebo této Smlouvy.

 

2.        Před uplynutím sjednané doby lze tuto Smlouvu ukončit písemnou výpovědí, s výpovědní lhůtou tří měsíců, která začne běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně, jestliže v důsledku závažných okolností nelze rozumně očekávat další plnění Smlouvy, a to v případě, že

a)     smluvní strana

1.     uvedla při uzavření této Smlouvy druhou smluvní stranu v omyl,

2.     ve smluvních vztazích hrubým způsobem porušila závažnou povinnost uloženou jí příslušným právním předpisem nebo touto Smlouvou,

3.     opakovaně poruší povinnost vyplývající z § 41 zákona č. 48/1997 Sb.,

4.     vstoupí do likvidace nebo na její majetek soud prohlásil konkurz,

b)    Zdravotnické zařízení přes písemné upozornění

1.     prokazatelně opakovaně neoprávněně účtuje zdravotní péči a způsobí tím Pojišťovně finanční škodu,

2.     neposkytne nezbytnou součinnost k výkonu kontrolní činnosti prováděné Pojišťovnou v souladu se zákonem č. 48/1997 Sb.,

3.     prokazatelně neposkytuje pojištěncům zdravotní péči kvalitně a „lege artis“, případně opakovaně odmítne poskytnutí zdravotní péče z jiných, než právními předpisy stanovených důvodů,

4.     požaduje v rozporu s  právními předpisy od pojištěnců finanční úhradu za zdravotní péči hrazenou Pojišťovnou nebo za přijetí pojištěnce do péče,

c)     Pojišťovna přes písemné upozornění opakovaně

1.     prokazatelně neoprávněně neuhradí Zdravotnickému zařízení poskytnutou hrazenou zdravotní péči,

2.     překračuje rozsah kontrolní činnosti stanovený zákonem č. 48/1997 Sb.

 

3.        Před uplynutím sjednané doby lze Smlouvu ukončit

a)       písemnou dohodou smluvních stran, a to za podmínek a ve lhůtě uvedené v uzavřené dohodě, nebo

b)       stanoví-li tak zákon.

 

Článek X.

Vzájemné sdělování údajů a předávání dokladů nutných ke kontrole plnění smlouvy

1.       Smluvní strany:

a)       používají v souladu s Metodikou pro jednoznačnou identifikaci Zdravotnického zařízení a k poskytování zdravotní péče v jednotlivých odbornostech osmimístné identifikační číslo zařízení (dále jen IČZ), přidělené příslušnou OP VZP dle místa poskytování zdravotní péče. Prvních pět míst v IČZ identifikuje Zdravotnické zařízení a poslední trojčíslí identifikuje pracoviště (případně lékaře – IČP). Zdravotnické zařízení neodkladně předá Pojišťovně všechny změny nebo nová označení IČZ a IČP přidělená Zdravotnickému zařízení OP VZP ČR pro odlišení lékařů, pracovišť, odborností nebo způsobů úhrady.

b)      sdělují si údaje nutné ke kontrole plnění podmínek této Smlouvy,

 

c)       zajistí trvale přístupné a jasné informace o existenci smluvního vztahu a právech vyplývajících z něho pro pojištěnce. Pojišťovna za tím účelem vydává „Seznam smluvních zdravotnických zařízení Pojišťovny“, který je dostupný k nahlédnutí na pobočkách Pojišťovny. Obě smluvní strany se zavazují, že uvedený seznam nebude využíván ke komerčnímu účelům,

d)      se zavazují, že v návaznosti na změnu obecně závazných právních předpisů upraví písemným dodatkem dotčená ustanovení této Smlouvy a po vydání změn základního seznamu výkonů pro jednotlivé odbornosti aktualizují do 2 měsíců od jeho vydání stejným způsobem i přílohu č. 2 této Smlouvy.

2.       Zdravotnické zařízení:

a)   doloží Pojišťovně, při důvodném podezření na nedodržení postupu "lege artis", že zdravotnické prostředky byly při poskytování hrazené zdravotní péče použity v souladu se zvláštními právními předpisy,

b)  písemně nebo kopií příslušné listiny oznámí neprodleně, nejpozději do 30 kalendářních dnů druhé smluvní straně skutečnosti, které by podstatným způsobem mohly ovlivnit plnění podmínek této Smlouvy, např. vznik závad na výpočetním systému, změny údajů uvedených v této Smlouvě pokud dojde

1.     ke změně zřizovací listiny (statutu), změně rozhodnutí o registraci, změně statutárního orgánu, k zápisu změn v obchodním rejstříku ,

2.     ke zrušení pracoviště nebo jeho části bez náhrady, nebo jeho uzavření na dobu delší než 30 kalendářních dnů,

3.     k odchodu nebo změně zaměstnance jmenovitě uvedeného v této Smlouvě,

4.     k výpadku přístroje nezbytného pro provádění výkonu bez náhrady na dobu delší než 30 kalendářních dnů.

 

 

Článek XI.

Řešení sporů

 

1.        Smluvní strany budou řešit případné spory týkající se plnění podmínek této Smlouvy především vzájemným jednáním zástupců smluvních stran, a to zpravidla do 14 kalendářních dnů od výzvy jedné ze smluvních stran. Pokud mezi nimi nedojde k dohodě, mohou sporné otázky projednat ve smírčím jednání. Tím není dotčeno právo smluvních stran uplatnit svůj nárok na řešení sporu u soudu nebo v rozhodčím řízení podle zákona č.216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů.

 

2.        Smírčí jednání navrhuje jedna ze smluvních stran. Návrh musí obsahovat přesné a dostatečně podrobné vymezení sporu. Účastníkem smírčího jednání je smluvní strana, která podala žádost o projednání sporu, smluvní strana, které je žádost o projednání sporu adresována, zástupce Zdravotnického zařízení a zástupce Pojišťovny. K projednání sporu si každá smluvní strana může přizvat nejvýše dva odborné poradce. Smírčí jednání se ukončí zápisem, obsahujícím smír nebo závěr, že rozpor nebyl odstraněn s uvedením stanovisek obou stran.

 

 

Článek XII.

Ostatní ujednání

 

1.        Nedílnou součástí této Smlouvy jsou její přílohy :

č. 1 - Kopie zřizovací listiny (statutu) schválené zřizovatelem Zdravotnického zařízení u státních Zdravotnických zařízení, nebo

- Kopie rozhodnutí o registraci vydané orgánem příslušným k registraci podle místa provozování nestátního Zdravotnického zařízení.

- Kopie výpisu z obchodního rejstříku u fyzických nebo právnických osob, zapsaných do obchodního rejstříku.

č. 2 - Smluvené druhy zdravotní péče, odbornosti pracovišť, rozsah poskytované hrazené zdravotní péče, věcné a technické vybavení a personální zajištění.

č. 3 - Prohlášení nestátního zdravotnického zařízení o uzavření pojistné smlouvy podle zákona č. 160/1992 Sb., s uvedením data uzavření smlouvy, pojistného ústavu a čísla pojistné smlouvy.“

 

 

Článek XIII.

Závěrečná ustanovení

 

1.        Smlouva nabývá platnosti dnem podpisu oběma smluvními stranami a účinnosti dnem 1.7.2001.

2.        Dnem 30.6.2001 končí platnost dosavadní Smlouvy o poskytování a úhradě zdravotní péče ve znění pozdějších změn a dodatků.

3.        Smlouva je vyhotovena ve 2 stejnopisech, z nichž každá smluvní strana obdrží jedno vyhotovení.

4.        Veškeré změny a doplňky této Smlouvy lze provádět pouze písemnými očíslovanými dodatky, podepsanými na znamení souhlasu oběma smluvními stranami a změny přílohy č.2 této Smlouvy sjednanou aktualizací.

 

 

 

 

V .......................................... dne 1.7.2001 V ............................................ dne ..................

 

 

 

........................................................................ ..........................................................................

Razítko a podpis ředitele Razítko a podpis statutárního zástupce

pobočky VoZP ČR Zdravotnického zařízení