Stanovisko Rady SAS k záměru navýšit u ambulantních specialistů tzv. regulační poplatek při návštěvě pacienta bez doporučení praktického lékaře
| 
 (dříve
  Sdružení smluvních lékařů ČR) pokračovatel
  Spolku pokladenských lékařů, založeného v prosinci 1906 190 00
  Praha 9 – Vysočany, Pod pekárnami 243/6 Kontaktní
  adresa: Informační centrum – 190 00  PRAHA 9, U Elektry 82 Tel./fax:
  284815504, 266311382     IČO:
  48135941     čís. účtu: 280454399/0800 E-mail:
  sslzpcr@mbox.vol.cz;   
  kontakt@ssl.cz;  
  http://www.sasp.cz | 
Stanovisko
Rady 
Sdružení
ambulantních specialistů ČR, o.s.
(dále také
jen SAS)
k záměru
navýšit regulační poplatky u ambulantních specialistů.
Přijato
11.8.2010.
Rada SAS registruje, že: 
-         
nová
vláda ČR ve svém programovém prohlášení akceptovala bod koaliční dohody, který
říká, že – citujeme: „Bude zvýšena regulace za návštěvu ambulantního specialisty
bez doporučení “.
-         
tato jediná věta bez toho, že by t.č. někde existoval ucelený a
odborníky prodiskutovaný návrh se stala předmětem řady spekulací zejména
v mediích.
-         
že se již hlavně na stránkách tisku začalo odhadovat, jak, na
kolik a v jakých konkrétních případech by mělo dojít k navýšení
regulačního poplatku při návštěvě pacienta u ambulantního specialisty bez
doporučení praktického lékaře.
Rada SAS se
obává, že absence kvalitní na opravdu odborné úrovni vedené diskuse může mít za
důsledek
-         
nežádoucí snížení dostupnosti
zdravotní péče v ČR, 
-         
významné zkomplikování situace
opravdu nemocných lidí za cenu prodražení této péče (i pro samotné pacienty), 
-         
nežádoucí nárůst počtu pacientů
v čekárnách praktických lékařů,
-         
významný nárůst administrativní zátěže
všech lékařů, zvláště ale lékařů praktických.
-         
kritické omezení práva pacienta
na svobodnou volbu lékaře. 
Rada SAS
vyhlašuje, že je připravena podpořit všechny návrhy změn českého systému
zdravotnictví, které budou plnit následující kriteria:
1.    
Potřebnost takového kroku, 
-         
Na
tomto místě musí Rada SAS konstatovat, že argumenty t.č. dohledatelné
v tisku neplatí. Péče ambulantního specialisty není v sumě o nic
dražší, než péče praktického lékaře, všechny dosavadní souhrny vytvořené hlavně
zdravotními pojišťovnami vycházejí tak, že počet lidí, kteří mají tendenci
s jednou diagnosou navštěvovat více ambulantních specialistů, je tak malé,
že náklady na jejich usměrňování by vysoce převýšily možný profit.
-         
Rada
SAS doporučuje, aby systém počítal i s opravdu nemocnými lidmi (zítra jím
může být kdokoli z nás), aby jim situaci zbytečně nekomplikoval. 
-         
Rada
SAS požaduje, aby pravidla přístupu k ambulancím mimo nemocnice a
v nemocnicích byla stejná, aby systém nemotivoval pacienty
k vyhledávání hospitalizací, neboť je-li problém řešitelný ambulantně, je
ambulantní léčba vždy levnější, než pobyt v nemocnici. 
-         
Rada
SAS nebude souhlasit s žádnou změnou, jejímž výsledkem by bylo omezování
rovnosti subjektů poskytujících zdravotní péči.
2.      Únosnost takového kroku ve vztahu ke
kapacitě ambulancí praktických lékařů 
a to hlavně  s ohledem 
-         
na
fakt, že praktický lékař má již dnes v systému předepsanou funkci
preventivní, což se nejčastěji pro malou motivovanost pacientů nedaří plnit
v rozsahu, který požaduje dnes platná legislativa. 
-         
na to,
že případné navýšení  práv praktického
lékaře bude jistě provázeno navýšením jeho odpovědnosti včetně nárůstu jeho
administrativní zátěže, neboť má-li mít doporučení medicínský smysl, nesmí jít
o prostý „výměnný list“, ale o solidní zprávu obsahující výsledky všech do té
doby provedených vyšetření.
3.    
Sociální únosnost takového kroku 
-         
vypočtenou
na různé výše regulačních poplatků s odhady dopadů  takovéhoto opatření na všechny skupiny
obyvatelstva. 
-         
Za
klíčové Rada SAS považuje, že systém musí dát možnost pacientů se na jakékoli
nově vniklé   „vícenáklady“ 
připojistit.
 
4.     Příslušným opatřením v žádném případě nesmí dojít k poškození zdraví pacientů nebo
ke zbytečnému prodloužení jejich léčby. 
-         
Systém
musí počítat s kvalitní dostupností i specializované péče pro pacienty,
musí jasně stanovit odpovědnosti všem, kteří budou na péči spolupracovat nebo
ji jakkoli usměrňovat a to včetně odpovědnosti trestně-právní.
-         
Systém
musí počítat s tím, že pokud doporučující lékař žádá o pomoc odborníka,
nemusí vždy mít přesné informace o rozsahu činnosti příslušného žádaného
lékaře, resp. musí být dána možnost rychlé dostupnosti jiného specializovaného
event.  superspecializovaného pracoviště.
-         
Systém
musí počítat s urgentními stavy vzniklými mimo klasickou ordinační dobu,
nesmí potřebným pacientům blokovat přístup k LSPP nebo RZP.
Rada SAS tímto veřejně  vyzývá
-         
Vládu ČR a Ministerstvo zdravotnictví ČR,
-         
Zdravotní pojišťovny, 
-         
Českou lékařskou komoru,
-         
Sdružení zastupující pacienty,
-         
Sdružení praktických lékařů a Sdružení
praktických lékařů pro děti a dorost a to včetně jejich reprezentantů
z regionů mimo velká města
k zahájení diskuse,
výsledkem které bude opravdová racionalizace systému zdravotní péče v ČR s pro
pacienty žádoucím vyhověním všem výše uvedeným kriteriím.
Za Radu SAS MUDr. Zorjan Jojko, předseda.
 Sdružení Ambulantních Specialistů České
  republiky
Sdružení Ambulantních Specialistů České
  republiky