MEZIOBOROVÝ KONGRES SAS, KC HOTELU GALANT, MIKULOV, 24. až 25.5.2024

Vlastní zdraví - základní předpoklad pro stabilitu a fungování praxe.

Tímto vás zveme na jeho další ročník. 

Naše pozvánka/files/files_editor_uploads/pozvanka_mikulov_2024.pdf

Chcete znát program kongresu a další informace k němu? Klikněte zde níže na "Více informací"


Více informací

Proč si myslíme, že ambulantní specialisté, kteří nebudou smět po 1.4.2009 vybírat regulační poplatky, mají dostat od zdravotních pojišťoven finanční kompensaci?

Proč jsme toho názoru,

že ambulantní specialisté starající se o děti do 18 let věku mají mít od zdravotních pojišťoven kompensován po 1.4.2009 výpadek příjmů z regulačních poplatků?



Dne 5.2.2009 na jednání Rady poskytovatelů a i později během projednávání této věci v Poslanecké sněmovně slíbila ministryně zdravotnictví, ing.arch.Daniela Filipiová, kompensaci výpadku příjmů z regulačních poplatků i dotčeným ambulantním specialistům.

 

Proč si myslíme, že to je správné?


1. v rámci toho, že došlo v roce 2008 ke snížení hodnoty bodu z 1,05 Kč na 1,- Kč, určité části AS meziročně (mezi léty 2007 a 2008) klesly příjmy až o 5%. Odhadujeme, že to týkalo cca 15% ambulancí, přičemž myšlen je pokles příjmu za stejné množství provedené práce, nikoli o pokles způsobený nižším počtem návštěv pacientů.

 

2. dle úhradové vyhlášky platné pro rok 2009 dojde u cca 65-70% AS ke stagnaci příjmů. Není v ní kalkulované pro ně jakékoli meziroční navýšení mezi léty 2008 a 2009. Při kalkulaci bylo počítáno s příjmem z regulačních poplatků. Jejich nevýběr situaci zhorší, dojde tedy k dalšímu poklesu až o zhruba 10% příjmů za zdravotní péči AS. Myšleno opět za stejný objem lékařem provedené práce.

3. nejspíše nelze počítat s tím, že pacienti začnou ihned po 1.4.2009 hojně navštěvovat ambulance z toho důvodu, že poplatky byly zrušeny a že vyšší výkonnost ambulancí vyvolá zvýšení celkového hrubého příjmu a tím kompenzaci zrušených poplatků. Spíše lze předpokládat, že běžná populace toto začne vnímat postupně a jen pomalu začne měnit své chování.

4. AS nemohou kvalitně kompensovat výpadky příjmů účelově zintenzivněním své práce např. zvýšeným počtem kontrolních vyšetření, neboť jejich úhrady jsou limitovány regulačními mantinely z doby, kdy regulační poplatky plně fungovaly.

5. možný nárůst příjmů z větší frekvence počtu pacientů nepovažujeme za kompensaci. Pokud k němu dojde (viz naše poznámka č. 3. výše), půjde o úhradu za navíc vykonanou práci, která bude ve stejné výši, jako když poplatky existovaly. Nebude to v žádném případě kompensace, ale devalvace ceny naší práce.

6. samy zdravotní pojišťovny v jednáních o úhradách na rok 2009 ve svých propočtech s regulačními poplatky kalkulovaly jako s položkou, která bude příjmem zdravotnických zařízení. Během jednání jsme od nich mnohokrát slyšeli, že k tomu, co nabízejí přímo pojišťovny , si musíme připočítat příjem z poplatků. I ve většině vystoupení v mediích udávali zástupci pojišťoven čísla, která s poplatky jako s příjmem (nikoli jako s regulací) počítala.

Jak bychom doporučili věc řešit?

 

Přikláníme se k názoru , že nejjednodušší a nejvíce transparentní vyrovnání by bylo zavedení signálního kódu v ceně 30 bodů v Seznamu výkonů. Tento kód by lékaři bez rozdílu odbornosti přidávali ke klinickým vyšetřením ve všech případech, kde byl regulační poplatek zrušen.



Za Radu SAS sepsali MUDr. Zorjan Jojko a MUDr. Marie Duřpektová