MEZIOBOROVÝ KONGRES SAS, KC HOTELU GALANT, MIKULOV, 24. až 25.5.2024

Vlastní zdraví - základní předpoklad pro stabilitu a fungování praxe.

Tímto vás zveme na jeho další ročník. 

Naše pozvánka/files/files_editor_uploads/pozvanka_mikulov_2024.pdf

Chcete znát program kongresu a další informace k němu? Klikněte zde níže na "Více informací"


Více informací

Co jsme pro Vás udělali?

Co jsme pro Vás udělali?

Přehled činnosti

Rady Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s.

v letech 2005 až 2008

 

 

Obsah:

A)    Úvod,

B)    Oblast smluv mezi zdravotnickými zařízeními a zdravotními pojišťovnami,

C)    Oblast úhrad výkonů,

D)    Práce na Seznamu výkonů,

E)    Jednání v Parlamentu, s vládou ČR, ministerstvy, centrálními orgány a orgány státní správy a samosprávy,

F)     ASAC,

G)    Spolupráce s jinými organizacemi, členství v jiných organizacích,

H)    Pomoc členům,

I)        Vnitřní činnost,

J)     Závěr.

 

A) Úvod:

Abychom si mohli provést smysluplný přehled toho všeho, co Rada Sdružení ambulantních specialistů (dále také jen SAS) udělala nejen pro své členy, ale pro všechny ambulantní specialisty v ČR, musíme si připomenout, z čeho její činnost vychází.

 

Její základní úkol je dán § 2 Stanov SASu, který zní:

Posláním Sdružení je hájit a prosazovat optimální odborné i ekonomické podmínky pro poskytování ambulantní zdravotní péče ve zdravotnických zařízeních, která jsou ve smluvním vztahu se zdravotními pojišťovnami s výjimkou ambulancí nemocnic.

 

Musíme také akceptovat, jaké možnosti měla a má Rada SAS k tomu, aby tento úkol mohla plnit.

 

Toto je dáno § 5 stanov, kde jsou vyjmenované formy činnosti sdružení. Ty jsou:

 

  1. zastupováním svých členů na všech jednáních s nositeli zdravotního a nemocenského pojištění a dalšími stranami včetně všech fází dohodovacích a dalších např.správních řízeních,
  2. účastí na smírčích řízeních mezi smluvními zdravotnickými zařízeními a zdravotními pojišťovnami,
  3. jednáním s Parlamentem ČR, vládou ČR, ministerstvy a dalšími centrálními orgány a orgány státní správy a samosprávy,
  4. účastí na tvorbě právních předpisů týkajících se péče o zdraví a výkonu zdravotnických povolání ,
  5. profesní spoluprací s ostatními zdravotnickými i jinými organizacemi,
  6. navazováním a udržováním styků s obdobnými i jinými zahraničními organizacemi,
  7. poskytováním bezplatných poradenských, informačních a kontrolních služeb svým členům,
  8. pořádáním a organizováním odborných a vzdělávacích akcí pro své členy i širší zdravotnickou veřejnost,
  9. vedením evidence svých členů,
  10. hospodařením s prostředky Sdružení,
  11. další činností potřebnou k udržení chodu Sdružení ČR a k naplnění jeho poslání.

 

Chceme věřit, že níže uvedený přehled všechny čtenáře přesvědčí o tom, že Rada SAS v letech 2005 až 2008 opravdu nezahálela, že SAS je kvalitní a prospěšnou organizací, ve které se vyplatí být, resp. s níž se vyplatí spolupracovat.

 

B) Oblast smluv mezi zdravotnickými zařízeními a zdravotními pojišťovnami:

Jistě si vzpomenete, že v roce 2006 se nejdříve jednalo o Rámcové smlouvě vydané tehdejším ministrem Dr. Rathem, následně o Rámcové smlouvě, která prošla řádným dohodovacím řízením. Jistě si vzpomenete, že pak probíhala jednání o vzorových smlouvách s jednotlivými zdravotními pojišťovnami, načež následoval proces navazování smluv mezi jednotlivými zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními.

 

Co z toho pro Vás udělala Rada SAS?

 

  1. Do Rámcové smlouvy vydávané ministrem Dr. Rathem, která měla být základem pro smlouvy na dobu neurčitou, jsme prosadili podstatně bezpečnější výpovědní důvody, než které tam měly být původně.
  2. Důsledně jsme bránili kvalitní zdravotnická zařízení v rámci tzv. procesu kultivace sítě (asi si dnes jen málo kdo vzpomene, že tehdy bylo ohroženo až 500 zdravotnických zařízení ambulantních specialistů)
  3. V roce 2006 jsme s pomocí jen Sdružení soukromých gynekologů, Asociací klinických psychologů a Aprimedem (bez sebemenší účasti kteréhokoli jiného sdružení) vyjednali Rámcovou smlouvu na 8 let, ze které vyšly následně ty smlouvy, které mají v současné době zdravotnická zařízení uzavřena. Naším následně splněným cílem bylo to, aby, má-li se v rámci reformy zdravotnictví měnit systém českého zdravotnictví a nebyla-li průchodná smlouva na dobu neurčitou, měla zdravotnická zařízení co nejkvalitnější smlouvu na maximálně dlouhou dobu – tedy alespoň na 8 let. Šlo o náročný dlouhý proces zahrnující jednání o Rámcové smlouvě, následně o jednotlivých vzorových smlouvách se všemi zdravotními pojišťovnami a nakonec i o překlenovacích dodatcích, protože některé zdravotní pojišťovny nestihly uzavřít smlouvy se všemi zdravotními pojišťovnami do konce roku 2006 a hrozilo tedy, že ta, zdravotnická zařízení, jichž se to týkalo, budou náhle od začátku roku 2007 bez smluv. Velkou prací byla i korekce hledisek, které začala v té době užívat v rozhodování o smlouvě VZP

 

C) Oblast úhrad výkonů:

1)     V roce 2005 jsme měli velkou práci s vyjednáváním se zdravotními pojišťovnami, jak řešit situaci s kritickým prodloužením lhůt splatnosti našich faktur. Výsledkem jednání bylo to, že ambulantní specialisté byly např. u VZP zařazeni v první skupině pro co nejdřívější úhradu. Kromě toho jsme tehdy s několika velkými bankami vyjednali i možnosti poskytnout našim členům překlenovací úvěry s tehdy neobvykle kvalitními podmínkami.

2)     Pro léta 2006 a 2007 se nám podařilo vyjednat prakticky úplnou anulaci uplatnění regulačních srážek za předpis léků a vyžádané péče a to ačkoli ve smlouvách vydaných v dikci ministra Dr. Ratha pro rok 2006 bylo uvedeno, že nás zdravotní pojišťovny pokutovat musí.

3)     Pro rok 2008 se nám podařilo přesvědčit vedení Ministerstva zdravotnictví o potřebě existence tzv. degresivní hodnoty bodu, která je konečně prvním krokem k reálné existenci seznamu výkonů platnému od začátku roku 2006.

 

D) Práce na Seznamu výkonů:

1)     SAS dosáhl postavení „automatického“ účastníka všech jednání o seznamu výkonů, podařilo se nám prosadit se i do komise – poradního orgánu ministra zdravotnictví, která t.č. připravuje na MZ podklady pro vedené MZ právě v této věci.

2)     Během léta 2008 se nám podařilo významně pozitivně ovlivnit tzv. Kultivaci seznamu výkonů, která probíhala v rámci činnosti Národního referenčního centra. Podařilo se nám na jedné straně pomoci při projednávání některých žádoucích změn (např.výpočet ohodnocení práce zdravotníků), na druhé straně blokovat některé nesystémové návrhy (např. nesystémové změny v ocenění přístrojů, návrhy vyřadit některé položky ve výkonech bez ověření, zda opravdu nebudou chybět, resp. bez úvahy, čím jsou v současné době nahrazeny).

 

E) Jednání v Parlamentu, s vládou ČR, ministerstvy, centrálními orgány a orgány státní správy a samosprávy :

1)     V roce 2005 jsme nejen účastí na několika seminářích v Parlamentu ČR a jednáním s ministry vlády ČR bránili ambulantní specialisty proti záměru integrovat je do nemocnic, což bylo součástí reformních plánů ministryně Dr. Emmerové.

2)     V roce 2005 jsme také důsledně připomínkovali návrh zákona o neziskových zdravotnických zařízeních, neboť hrozilo, že soukromá zdravotnická zařízení budou díky němu v podstatně horší ekonomické situaci, než do té doby.

3)     Již výše jsou zmíněna naše jednání o Rámcových smlouvách, která v té době byla ale doplněna i o jednáních o síti zdravotnických zařízení na řadě Krajských úřadů.

4)     V současné době je jedním z našich hlavních cílů prosazení do zákona nebo z něj plynoucí vyhlášky požadavku, že v každé ambulanci by měl působit jen plně erudovaný lékař, neboť to by zcela jistě byla hlavní obrana proti integraci soukromých lékařů do „řetězců“.

5)     V roce 2007 jsme velkou řadu hodin strávili snahou pozitivně ovlivnit tvorbu zákona 261/07 Sb., zvláště v části věnující se regulačním poplatkům a pokutám s nimi souvisejícím. Z našich připomínek se tehdy, bohužel, podařilo prosadit jen malá část.

6)     V roce 2008 si ale můžeme připsat i několik dalších drobných úspěchů:

-          prosazení novely vyhlášky o zdravotnické dokumentaci v části věnující se její skartaci – tu můžeme provádět již dnes, nikoli až od roku 2013, jak bylo dříve uvedeno.

-          prosazení zahájení jednání o novele vyhlášky o předpisu léků v části věnující se razítku lékaře na receptu,

-          prozatimnímu zabránění záměru měnit možnosti lékárníků ve výdeji léčiv bez konsultace s lékařem a bez receptu.

7)     V roce 2008 se velmi intensivně věnujeme připomínkování všech reformních zákonů tvořených na MZ. Nevíme zda a kdy budou tyto zákony platit, jsme si ale jisti, že vzhledem k tomu, že jsme např. uplatnili připomínky k 85 ustanovením  zákona o zdravotních službách, z nichž podle našich informací bylo cca 90% akceptováno, vejde-li tento zákon v platnost, bude jistě i díky nám podstatně kvalitnější, než byl na začátku celého procesu jednání.

8)     V letech 2007 a 2008 jsme vyjednávali a dále vyjednáváme s Ministerstvem zdravotnictví, parlamentními stranami i zdravotními pojišťovnami o systému českého zdravotnictví, o potřebách jeho změn bez nutnosti užít revolučních prvků, s využitím všeho pozitivního, co u nás t.č. existuje.

 

F) ASAC

V prostředí, kdy se již léta volá o odměňování za kvalitu, ale kdy zdravotní pojišťovny byly schopny užít jako hlediska kvality jen nákladovost a délku ordinační doby, jsme hrdí na to, že se nám podařilo vytvořit systém hodnocení kvality ambulantních zdravotnických zařízení, který je nadoborový, objektivní, reálný a vycházející z toho, že každé zdravotnické zařízení bude dopředu znát kriteria kvality, takže bude mít možnost se jim přizpůsobit.

Jsme rádi, že od začátku roku 2008 probíhají se všemi zdravotními pojišťovnami o tomto systému jednání. Věříme, že se i díky této aktivitě začne i v medicíně kvalita vyplácet.

 

G) Spolupráce s  jinými organizacemi, členství SAS v jiných organizacích:

Po celou dobu jsme rozvíjeli spolupráci se Sdruženími praktických lékařů, praktických lékařů pro děti a dorost, soukromých gynekologů a Stomatologickou komorou v rámci Koalice soukromých lékařů, což nám pomohlo prosadit spousty pozitivních změn všude tam, kde máme s těmito skupinami stejné zájmy.

V roce 2008 se SAS jako jediné sdružení zastupující soukromá ambulantní zařízení stal členem Národního referenčního centra. Jde o servisní organizaci, ve které jsou zastoupeny Ministerstvo zdravotnictví, zdravotní pojišťovny a zdravotnická zařízení (před naším vstupem ale jen lůžková), ve které se připravují analýzy a podklady např. pro změny Seznamu výkonů, změny úhradových mechanizmů apod.

V rámci Evropy jsme prohloubili spolupráci se Slovenskou únií špecialistov a s ostatními zástupními organizacemi v rámci sdružení E.A.N.A.

 

H) Pomoc členům:

Jsme hrdí na to, že se nám v roce 2006, tedy v době, kdy v rámci regulací hrozily našim členům velké regulační srážky z jejich úhrad, podařilo zorganizovat tzv. Program právní pomoci, díky němuž jsme dokázali odvrátit velká finanční ohrožení u řady našich členů. Od roku 2006 pravidelně tvoříme informace na web s návody, jak postupovat nejen ve vztahu k úhradovým pravidlům, pravidelně pořádáme konference po celé republice, které mají za účel naučit naše členy pracovat hlavně s úhradovými vyhláškami.

Zpětnou analýzou jsme zjistili, že máme cca 95% úspěšnost v rámci smírčích řízení mezi zdravotnickými zařízeními a zdravotními pojišťovnami. V sumě jsme v rámci těchto jednání svým členům zachránili již milionové finanční částky.

V posledním roce pracujeme paralelně vedle aktivit v SASu i na tzv. projektu Společná péče, který má v případě potřeby sloužit jako hlavní adaptační mechanismus na změny systému českého zdravotnictví při zachování plné samostatnosti jednotlivých soukromých zdravotnických zařízení.

 

I) Vnitřní činnost

V posledních letech se nám podařilo plně stabilizovat finanční situaci SASu. Vyžaduje to velké úsilí, neboť na jedné straně se nadále potýkáme s tím, že část členů platí i se značným zpožděním, na druhé straně stále vidíme nové a nové úkoly, jejichž splnění by sice bylo pro ambulantní specialisty velmi prospěšným, na které však již nám zatím peníze nezbývaly.

S uspokojením můžeme konstatovat, že se nám daří pomalu rozvíjet regionální strukturu sdružení, že v některých krajích již plně pracují krajské složky. Ty jsou velmi potřebné k vyjednávání konkrétních podmínek pro práci místních soukromých lékařů s krajskými pobočkami zdravotních pojišťoven a s Krajskými úřady.

 

J) Závěr:

Chceme věřit, že jsme každého čtenáře přesvědčili o tom, že SAS je funkční a pro své členy velmi prospěšná organizace, která soukromým lékařům pomáhá a chrání je.

Svou práci děláme hlavně formou trpělivého, ale soustavného vyjednávání.

Tím nechceme říci, že bychom neužili všude tam, kde je to potřebné, i silové formy vymáhání svých práv. Namátkou můžeme jmenovat protesty proti prodlužování lhůt splatnosti našich faktur v roce 2005, proti neúměrným regulacím a snaze ekonomicky likvidovat soukromé lékaře v roce 2006, proti špatné formulaci ustanovení o pokutách v rámci vybírání regulačních poplatků v roce 2007, nebo např. proti úmyslu rušit kolektivní formu vyjednávání o úhradách letos. Při vědomí si však toho, že s tím, kdo jen řinčí zbraněmi, většinou po nějaké době nikdo jednat nechce, že přílišná demonstrace síly může vést k odklonu veřejného mínění od lékařů a také proto, že věříme, že cokoli je prosazeno silou, platí většinou jen tak dlouho, dokud trvá slabost druhé strany, preferujeme raději jiné metody.

Body A) až I) tohoto přehledu nám, věříme, dávají za pravdu, že práci nám svěřenou jsme v uplynulém období odvedli dobře.

 

 

Za Radu SAS, která pracovala vedla naše sdružení v letech 2004 až 2008,

sepsal Dr. Zorjan Jojko,

(do 22.11.2008 výkonný místopředseda SAS, nyní předseda SAS).