MEZIOBOROVÝ KONGRES SAS, KC HOTELU GALANT, MIKULOV, 24. až 25.5.2024

Vlastní zdraví - základní předpoklad pro stabilitu a fungování praxe.

Tímto vás zveme na jeho další ročník. 

Naše pozvánka/files/files_editor_uploads/pozvanka_mikulov_2024.pdf

Chcete znát program kongresu a další informace k němu? Klikněte zde níže na "Více informací"


Více informací

Co dělat před podpisem cenových dodatků pro rok 2007 a po jejich podpisu - stav k 13.4.2007

Co dělat před podpisem smluvních dodatků

pro rok 2007,

co dělat po jejich podpisu.

aneb

jak postupovat dle Vyhlášky MZ 619/2006 Sb.

(stav ke dni 13.4.2007)

 

Všem lékařům vřele doporučujeme, aby měli trpělivost a tento příspěvek přečetli celý až do konce .

V úvodu je krátké zhodnocení úhradové vyhlášky, následuje rozbor možností, které se nabízely během jednání dohodovacího řízení, dále následuje popis obecných pravidel, po něm výčet doporučených kroků před a po podpisu cenových dodatků od pojišťoven. V závěru pak budou následovat rozbory jednotlivých dodatků od pojišťoven, které se mohou od základních pravidel daných úhradovou vyhláškou v mnohém lišit.

Celý tento článek bude průběžně aktualizován podle toho, jak budeme dostávat dodatky od pojišťoven (viz text v závorce pod nadpisem).

 

Obsah celého článku:

A)   Úvod.

B)   Jaké byly možnosti v dohodovacím řízení?

C)  Základní principy Vyhlášky MZ 619/06 Sb. v části věnované ambulantním specialistům.

D)  Doporučené kroky - obecně.

E)   Doporučení postupu vzhledem ke konkrétním návrhům dodatků od zdravotních pojišťoven.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A)   Úvod:

 

Ačkoli Ministerstvo zdravotnictví ČR během všech jednání deklarovalo, že hodlá v legislativních mezích plně respektovat dohody z řádného dohodovacího řízení, provedlo v textech původních dohod několik natolik závažných obsahových změn, že t.č. je zcela jisté, že vyhláška 619/06 Sb. není výsledkem dohodovacího řízení, ale je rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví o hodnotě bodu a ceně našich výkonů pro rok 2007.

Je nepříjemné, že i pro úhradovou vyhlášku pro rok 2007 platí, že, tak, jak již máme zkušenost se všemi dřívějšími cenovými rozhodnutími a vyhláškami MZ (od roku 1989), je horší, než to, o čem bylo jednáno v dohodovacím řízení.

Naštěstí většina pojišťoven na základě námi vznesených požadavků uznala, že mnohá pravidla, která byla dohodnuta v dohodovacím řízení, ačkoli jsou ve vyhlášce 619/06 Sb. pozměněna, nejsou v rozporu s jejich zdravotně-pojistnými plány a zakomponovala je do svých cenových dodatků (viz část E) tohoto článku).

 

 

B)   Jaké byly možnosti v Dohodovacím řízení?

 

Od 1.4.2006 je svolavatelem a garantem řádného průběhu dohodovacího řízení Ministerstvo zdravotnictví ČR. Je nepříjemnou skutečností, že se svého úkolu ujalo velmi pomalu a hlavně během začátku jednání (duben až září 2006) se dopustilo řady nepřesností, která se týkala hlavně formální stránky. Zároveň s tím je nepříjemným faktem, že prakticky po celou dobu, kdy probíhala příslušná jednání, byla již značná politická nestabilita v ČR, což bránilo jednak jednat o radikálnější změně systému našeho financování, jednak to znamenalo velkou potencionální nejistotu, jak by situace dopadla v případě, že by nebylo dosaženo dohody.

Od 1.1.2006 navíc platí nový Seznam výkonů, ve kterém je navýšené bodové
ohodnocení čistě a jen lékařské práce - podle míry jejího podílu je to 1 - 40% z bodové hodnoty celého výkonu, přičemž nikdo do systému nepřidal tolik peněz, aby toto mohlo být plně vykryto. Různé ambulance (podle spektra výkonů, které dělají), tedy zaznamenávají různě velký rozdíl mezi tím, co jim vychází v jejich PC a tím, co reálně dostávají od pojišťoven.
Situace pro rok 2007 tedy měla celkem 3 možná řešení (o všech bylo i reálně jednáno). Žádné z nich by nebylo ideální, postoj jednotlivých lékařů k nim je dán prakticky vždy procentem klinických vyšetření (s velkým podílem lékařské práce) v jejich činnosti.

 

Možnosti byly:

1) Zachování původního vzorce výpočtu (dle vykázaných loňských bodů), ale s návratem ke starému seznamu výkonů.

Máte-li stabilisovanou ambulanci se stále stejným počtem pacientů a přibližně stejným spektrem výkonů, znamenala by tato možnost pro Vás nulové navýšení a jen by Vám vadilo, že jiné ambulance skrytým způsobem mohou  navyšovat své úhrady, což by pro Vás samotné mělo perspektivně ten negativní dopad, že by delší dobu stagnovala hodnota bodu (peníze se by se vyčerpaly pro ostatní). Jde tedy o systém, který je nespravedlivý.

Přistoupení na tento režim by také znamenalo veřejné uznání toho, že naše práce je levnější, než 300,-/hodinu. Proto byl tento způsob odmítnut.

 

2) Zachování původního vzorce (dle vykázaných loňských bodů) s novým
seznamem výkonů, ovšem s významným poklesem hodnoty bodu – reálně bylo hovořeno o poklesu na cca 70 haléřů.
Později se sice objevily teorie o možnosti užití 80 nebo 85 haléřů, nešlo však nikdy o reálně projednané varianty, nelze je tedy považovat za průchodné. Nikdy nikým nebylo jednáno o této variantě se zachováním hodnoty bodu na 1,05 Kč, neboť tu pojišťovny předem odmítly jako neufinancovatelnou.

Pro všechny obory, které se neživí jen "tužkou a papírem" platí, že tato varianta by znamenala pokles jejich příjmu až o 35% . Je úzká skupina ambulancí, která by z tohoto způsobu profitovala – ambulance nijak technicky nevybavené a pracující na zkrácený úvazek. Jejich 5 - 15% navýšení úhrad by pak bylo zaplaceno ze zkrácení tržeb těch ostatních a to bez ohledu na to, že dobře vybavené ambulance již dnes trpí nedostatečným ohodnocením režijních nákladů v Seznamu výkonů. K jedné - již existující - nespravedlnosti, by byla přidána další. Z těchto důvodů byl tento systém odmítnut.

 

3) To, co je t.č. v dohodě, t.j. zachování nového seznamu výkonů (zachování tlaku na politiky, neboť je vidět jeden s důvodů podhodnocení naší práce), výpočet ne podle bodů, ale podle loni utržených peněz s navýšením o třeba 3% úhrad pro všechny.
Netvrdíme, že jde o systém ideální, ale jednoznačně platí, že se ke všem chová stejně - všem navyšuje úhrady z roku 2006 o 3%. Ze všech projednávaných variant (při zohlednění nemožnosti významně měnit systém úhrad při nepříznivé politické konstelaci) je nejspravedlivější.

 

C)  Základní principy Vyhlášky MZ 619/06 Sb. v části věnované ambulantním specialistům.

Vyhláška platí pro celý rok 2007. Ale pozor- veškeré limity a regulace budou počítány zvláštˇpro každé pololetí.

Naše úhrada bude mít i nadále vlastně 3 složky:

  1. úhrada za výkony,
  2. regulace za předpis léků,
  3. regulace za předpis indukované péče.

 

ad 1. Úhrada za výkony:

-         bod bude nadále 1,05 Kč, KORKO je podle zákona nadále 10 hodin na kalendářní den,

-         formulace ve vyhlášce, která se týká úhrady výkonů zdravotnickým zařízením, která ošetří méně, než 50 pojištěnců za pololetí, není zcela jasná. Nejspíše budou jejich výkony hrazeny „volně výkonově“ jako dříve, ohodnoceny však budou dle seznamu výkonů platného do konce roku 2005 s hodnotou bodu 1,10 Kč.

-         nově nasmlouvané výkony mohou ZP také ohodnotit dle seznamu výkonů platného do konce roku 2005 s hodnotou bodu 1,10 Kč.

-         zdravotnickým zařízením, která u příslušné pojišťovny ošetření více, než 50 nemocných, bude maximální úhrada vypočítána systémem:

 

loňská průměrná úhrada v Kč na 1 rodné číslo x letošní počet rodných čísel x 1,03.

 

ad 2. Regulace na předpis léků:

-         počítána jen z vlastních historických limitů – jako průměr na rodné číslo.

-         limit - pro ZZ výhodnější se dvou možností: 105% nákladů roku 2006 nebo 95% z 2005 (od roku 2005 došlo k cca 10% poklesu cen léků, takže se jedná vlastně o limit 100%, pokud by se počítal ne z ceny, ale z počtu balení).

-         regulační srážka 40%

-         nebude uplatněna při ošetření méně, než 50 pojištěnců příslušné ZP za pololetí.

-         ZP zohlední ve výpočtu regulacím pokud je změna nákladů na léky a zdravotní prostředky daná změnou jejich ceny nebo změnou rozsahu činnosti zdrav. zařízení.

 

ad 3. Regulace na předpis indukované péče (odb.: 222, 801, 802, 804, 805, 807, 809, 812-822, 822 a 823 – zjednodušeně RTG a laboratoř):

-         počítána jen z vlastních historických limitů – jako průměr na rodné číslo.

-         limit - pro ZZ výhodnější se dvou možností: 107% nákladů roku 2006 nebo 100% z 2005.

-         regulační srážka 40%

-         CAVE: formulace užitá ve vyhlášce připouští, že pro výpočet regulace nebude užit jen jeden Seznam výkonů (pro rok 2005 to bude Seznam výkonů platný do konce roku 2005, pro rok 2006 a 2007 Seznam výkonů platný od 1.1.2006, resp. 1.1.2007), takže při srovnávání počtu výkonů v roce 2007 bude nejspíše nutné kalkulovat s tím, že došlo u části z nich k navýšení jejich ohodnocení, resp. abychom se „vešli“ do limitů roku 2005, bude třeba indukovat menší počet výkonů, než jsme indukovali právě v roce 2005. Podrobněji se k této otázce budeme vracet při hodnocení jednotlivých návrhů dodatků od ZP níže, neboť některé ZP uznaly potřebu tuto formulaci změnit a v dodatcích užily původní slovní obrat z dohodovacího řízení, dle kterého je jisté, že tyto regulace budou pro všechny roky počítané dle stejného seznamu výkonů.

 

-         nebude uplatněna při ošetření méně, než 50 pojištěnců příslušné ZP za pololetí,

-         nutné je být si vědom, že regulace jsou vztaženy vždy k v té době lékům předepsaným, nikoli vyzvednutým v lékárně, nebo uplatněným lékárnou u pojišťovny, k indukované péči předepsané, nikoli realizované.

 

Celková regulační srážka za předpis léků a indukované péče nesmí přesáhnout 15% obratu zdravotnického zařízení u příslušné zdravotní pojišťovny po odečtení nákladů na ZUM a ZULP.

 

Zdravotní pojišťovny nebudou uplatňovat regulace dle výše zmíněných bodů 2. a 3, pokud celkové úhrady nepřevýší předpokládanou výši úhrad na tento druh zdravotní péče na dané období vycházející ze zdravotně pojistného plánu příslušné zdravotní pojišťovny.

 

Jiný způsob úhrady a regulace je možný, pokud se zdravotní pojišťovna a ZZ na takovém způsobu úhrady a regulace dohodnou a tento způsob nebude v rozporu se zdravotně – pojistným plánem pojišťovny. 

 

D)  Doporučené kroky.

 

Jak postupovat při hodnocení „svého“ dodatku.

 

Stejně jako dříve je třeba postupovat v jednotlivých krocích:

 

Krok l:

Udělejte si nyní vlastní tabulku referenčních hodnot z Vaší vlastní praxe za roky 2005 a 2006 pro pojišťovny, u kterých máte více než 50 r.č za pololetí, zvlášť pro každé pololetí

l. pol. 2005 l. pol. 2006 2.pol. 2005 2.pol.2006

------------------------------------------------------------------------------------------------------

počet urč

úhrada za výkony/urč v Kč

léky / l urč v Kč

komplement /l urč v Kč

Číselná data získáte jednak z vlastního počítače, jednak z údajů pojišťoven, které většina z Vás nyní dostává jako součást vyúčtování l. pololetí 2006. Pro ostatní se pokusíme vyjednat, aby je pojišťovny, ačkoli jim to vyhláška MZ neukládá, těmto zdravotnickým zařízením zaslaly co nejdříve.

Tyto údaje jsou Vašimi referenčními, samozřejmě po vynásobení příslušným koeficientem dle vyhlášky / např. pro výkony 1,03/

 

Krok 2:

Prostudujte návrh smluvního dodatku pojišťovny, porovnejte čísla – limity jimi vypočtené

s čísly Vaší tabulky z  Kroku l, pokud Vám je pojišťovna zaslala. Vyhláška jí tuto povinnost neukládá.

Pokud čísla neodpovídají, pak dodatek nepodepisujte. Napište odvolání a doložte vlastní sestavou preskribce z Vašeho počítače a uveďte Vaše vypočtené referenční číslo.

Pokud čísla odpovídají Vašim výpočtům, přejděte ke Kroku 3.

 

Krok 3:

Pokud se jedná o pojišťovnu s vysokou četností unicitních rodných čísel, nyní více než 50 za pololetí a čísla jsou v pořádku a nejsou žádné další regulace či dodatky neuvedené ve vyhlášce, pak můžete podepsat.

Pokud se jedná o pojišťovnu pro Vás „malou“ (s počtem URČ menším než 50 za pololetí v případě, že Vaše kapacitní číslo je „1“), netýkají se Vás limity na předpis léků a vyžádanou péči. Jinak – nově – bude ale upravena limitace za výkony. Podrobnosti budeme postupně uvádět níže u jednotlivých pojišťoven, až předloží návrhy smluvních dodatků.

 

Krok 4:

Musíte se sami rozhodnout, zda podepsat dodatek, i když Vašemu požadavku dle „Kroku 3“ nebylo vyhověno. S podpisem dodatku, pokud máte pochybnosti, nespěchejte, přesto dle reakce pojišťovny sami u sebe zvažujte rizika nepodepsání.

 

Krok 5:

Udělejte si tabulku popsaných limitů stejným způsobem, jako bylo v Kroku l – tedy jakýsi plán na pololetí/rok. Pravidelně, alespoň lx měsíčně, kontrolujte své výsledky v porovnání s požadovanými.

Nedoporučujeme překračovat tyto limity a očekávat, že odborné a etické zdůvodnění Vás ochrání od pokuty ve výši překročení.

Nedoporučujeme razantně snížit vlastní průměry, postavili byste si základy pro problémy budoucí a dostávali se v budoucnu stále níže.

 

Krok 6:

Jednejte s lékaři - praktickými i ambulantními specialisty ve svém okolí, kteří Vám posílají pacienty. Využijte matematických možností vypočtených průměrů tak, aby mohlo v případě potřeby být pomoženo Vám stejně jako Vašim kolegům. Podrobněji na tomto místě nelze popsat. Není tím ale v žádném případě myšleno, abyste dělali podvody.

Braňte se odmítání péče svým pacientům a jejich vyhánění ze svých ambulancí (třeba do státních nemocnic), pokud to bude jen možné. Oni jsou dlouhodobou zárukou Vašich příjmů.

 

Jednejte s pracovišti komplementu, kam jste zvyklí posílat. Nadále od nich chtějte, aby Vám vydávala průběžně – alespoň 1x měsíčně - údaje o nákladech na Vámi indukovanou péči. Nejlepší variantou je od nich znát tyto náklady v bodech (počet bodů x 1,04 Kč u RTG nebo x 0,86 Kč u ostatních odborností je pak výpočet Vašich nákladů pro regulaci). Jistě Vám rádi dle svých možností vyhoví. Jinak jim hrozí, že absence těchto informací a strach z výše regulací Vás donutí zastavit předepisování jimi prováděné péče dříve, než to bude nutné.

 

Krok 7- limitace úhrady za výkony:

Nezapomeňte ve výpočtu: - úhrada je zastropována limitem v korunách na l unikátního pojištěnce na 103% loňské skutečnosti, ale změnou Seznamu výkonů narostlo bodové ohodnocení některých výkonů až i na 160% proti roku 2005. Vy ale máte limit v Kč na l unicit. rodné číslo. Optimální tedy je při zachování stejného počtu unic. rodných čísel pro každou pojišťovnu snížit frekvenci návštěv všude, kde je to z odborného hlediska možné, tak, aby počet bodů na l rodné číslo odpovídal 103% referenčního období. Varujeme před kalkulem - udělat jen celkově 103% bodů loňské skutečnosti tím, že snížím o třetinu počet ošetřených rodných čísel. Při doúčtování v říjnu byste zjistili, že musíte zhruba třetinu tržeb vrátit.

 

Krok 8- co dělat s „velmi nákladným“pacientem, s pacientem z pro Vás „malé“ pojišťovny.

Problém nastane, pokud se vyskytne pacient, jehož oprávněný nárok na čerpání léků (např. pacient po transplantaci), pomůcek (např. invalidní vozík, protéza), nebo diagnostických metodik výrazně převyšujících náš limit.

Z jednoduchého výpočtu je vidět, že žádné „matematické naředění“ není možné. Stručně řečeno: vše , co tomuto pacientovi předepíšete nad limit, hradíte ze svého.

Nedoporučujeme spoléhat se na vyjádření některých pojišťoven v dodatcích v tom smyslu, že uvedené okolnosti při doúčtování zohlední.

Jako řešení vidíme pouze jasné stanovisko pojišťovny sdělené předem a písemně.

Neprodleně je nutné předepsat a zařídit jen léky ve vitální indikaci. Ty nejsou tak nákladné.

Dále je nezbytné, aby byl v plném rozsahu informován tento, jistě výjimečně se vyskytující, pacient.

Doporučujeme následující vzor (samozřejmě s vypuštěním pro Vás nadbytečných vět):

 

 

Závazné stanovisko pojišťovny………….

 

 

Pan/paní……………………………, rodné číslo……………….. je Vaším pojištěncem.

 

Byl/a u mne vyšetřena dne……………, zprávu z vyšetření přikládám.

 

Potřebný náklad na léčbu za rok 2007…………………………………….Kč

Vámi stanovený limit na léky a PZT pro l./2. pololetí 2007 na l unicitní rodné číslo ošetřeného pacienta v mé ambulanci……………………………………………..………….Kč.

 

Potřebný náklad na vyšetření složkami komplementu……………………………Kč

Vámi stanovený limit na vyšetření komplementu pro l. pololetí a l unicitní rodné číslo

v mé ambulanci ………………………………………………………………….Kč.

 

 

Potřebné náklady na léčbu uvedeného pacienta nejsem schopen do předepsaného průměru dostat. Při ordinaci léků, (PZT, vyšetření komplementu) bych překročil mému zdravotnickému zařízení stanovený limit, přičemž by hrozilo riziko že bych příslušnou léčbu/pomůcku musel uhradit já sám. Na tyto výdaje ale nemám vlastní prostředky. Předem děkuji za Vaši rychlou odpověď.

 

Podpis lékaře , datum a razítko

 

Žádám proto o Vaše závazné stanovisko k uvedenému problému:

 

Pojišťovna …….. prostudovala zdravotnickou dokumentaci výše uvedeného pojištěnce

a souhlasí, aby lékař………………………… poskytl potřebnou nezbytnou částku na léky do max. výše……… za l./2. pololetí 2007 z veřejného pojištění ,

Dále souhlasí, aby lékař použil složek komplementu k dovyšetření pacienta do celkové výše

maximálně………. Kč za l./2. pololetí 2007.

Pojišťovna prohlašuje, že poskytnutá částka na léky a komplement bude příslušnému lékaři

zahrnuta do výpočtu regulací na léky a komplement jen ve výši jeho průměru, to je……Kč na léky a ……. Kč na péči komplementu.

 

Souhlasí Nesouhlasí:

 

Razítko a podpis odpovědného pracovníka zdravotní pojišťovny……….

 

 

Tento tiskopis doporučujeme vystavit 2x, jeden exemplář vydat pacientovi s vysvětlením, že po obdržení stanoviska od jeho zdravotní pojišťovny jste ihned připraveni potřebnou péči poskytnout v povoleném rozsahu. Považujeme za vhodné před odesláním výše uvedené žádosti příslušnou zdravotní pojišťovnu předem telefonicky upozornit. Doporučujeme nevyvolávat žádné konflikty ani s pojišťovnou, ani s pacientem.

Žádat pojišťovnu, samozřejmě, doporučujeme v případě, že stanovený limit je vyčerpán, či hrozí velmi vysoké přečerpání bez další možnosti se do limitu dostat.

 

E)   Doporučení postupu vzhledem ke konkrétním návrhům dodatků od zdravotních pojišťoven.

 

Kromě výše uvedené – obecného – je třeba v jednotlivých dodatcích věnovat pozornost následujícím konkrétním ustanovením:

 

Pojišťovna 111

-         Návrh dodatku je zcela v souladu s výsledky dohodovacího řízení pro rok 2007, přičemž z úhradové vyhlášky převzal jen hodnotu bodu v případě, kdy je hrazeny nové výkony, které zdravotnické zařízení dříve neposkytovalo, a kdy zdravotnické zařízení ošetří méně než 50 pojištěnců (1,10 Kč).

-         I zde jsme žádali doplnění formulace, která by ZZ umožnila, dovolí-li to zdravotní stav pacienta, dozvědět se od VZP předem, zda jím předepsané mimořádně drahé léky nebo zdravotnické prostředky budou či nebudou vyňaty z výpočtu regulací. V samotném dodatku to uvedené není. Vedení VZP nám při osobním jednání dne 5.2.2007 přislíbilo zveřejnit obecná pro jejich pobočky závazná pravidla, podle kterých budou pak v této věci postupovat, abychom mohli alespoň odhadnout, zda příslušnou péči můžeme poskytnout bez nepřiměřeného rizika velké pokuty. Zatím jsme tento materiál (i přes urgence) neobdrželi, jakmile se tak stane, obratem tato pravidla zveřejníme na naší www stránce.

-         Dodatek kromě výše předběžné úhrady neobsahuje žádné další číselné údaje, tedy ani referenční hodnoty. Proto jsme dne 5.4.2007 oslovili telefonicky MUDr. Petra Pokorného, ústředního zdravotního ředitele VZP, s otázkou kdy a v jaké formě tato čísla od VZP obdržíme. Slíbil nám informaci o tom co nejdříve. Jakmile budeme znát jeho odpověď, bude zveřejněna na tomto místě. V této chvíli doporučujeme hlavně těm z Vás, kteří nemají o svých loňských a předloňských nákladech přesnou evidenci, aby raději s podpisem dodatku zatím vyčkali.

 

Pojišťovna 201

-         Návrh dodatku je velmi stručný, prakticky se ve všech bodech se odkazuje na úhradovou vyhlášku. Z tohoto důvodu nelze, než tento návrh akceptovat, ačkoli je jasné, že převzal i některé formulace, které jsou velmi nejasné.

-         I zde je třeba si překontrolovat referenční údaje. Navíc je ale třeba počítat s tím, že VoZP bude možná v regulacích za indukovanou péči limity z roku 2005 počítat podle tehdy platného seznamu výkonů, ale za léta 2006 a 2007 podle jeho dnes platné novely.

-         CAVE: při kontrole konkrétních návrhů dodatků jsme v  několika případech nabyli přesvědčení, že VoZP neužila k výpočtu tzv. referenční hodnoty užité pro výpočet regulací za předpis léků i indukované péče pro zdravotnické zařízení příznivější variantu (vybírat má z hodnot z roku 2005 a 2006), ale tu méně příznivou, proto jsme sami v této věci oslovili dopisem ing. Beránka, gen. ředitele VoZP. Jím pověřený ředitel odboru zdravotní politiky, ing. Tuka, nás písemně ujistil , že ačkoli formulace v dodatku odkazuje jen na 1.pol. 2006, VoZP v nabídce dodatku užívá s hodnotou pro ZZ výhodnější, jak odpovídá úhradové vyhlášce. I tak doporučujeme čísla kontrolovat, event. námitkovat, pokud s nimi nesouhlasíte – nejlépe před podpisem dodatku.

Pojišťovna 205

-         Návrh dodatku se mnohém odkazuje a tedy i v mnohém odpovídá Vyhlášce 619/06 Sb., obsahuje však několik nedostatků: nevyjímá z regulací za předpis léků a indukovanou péči zdravotnická zařízení, která v referenčním nebo příslušném pololetí ošetří méně než 50 pojištěnců HZP, neobsahuje referenční hodnoty pro výpočet regulací za předpis indukované péče, neřeší situaci vynětí z regulací mimořádně nákladné péče. Na všechny tyto nedostatky jsme upozornili HZP dopisem. Jejich odpověď jsme získali 12.4.2007. Z ní vyplynulo:

-         HZP nijak kromě odkazu na vyhlášku 619/06 nedeklarovala, že akceptuje, že ZZ, která ošetří méně, než 50 jejích pojištěnců za pololetí, mají být vyňata z regulací za předpis léků nebo indukované péče.

-         HZP bude referenční údaje ZZ poskytovat jen na základě jejich žádostí.

-         HZP nepřistoupila na akceptaci výjimky z regulací při užití pro ZZ neobvykle drahých léků nebo zdravotnických prostředků.

-         Doporučujeme tedy:

-         1. Ošetřili-li jste v roce 2006, resp. odhadujete-li že v roce 2007 ošetříte méně, než 50 pacientů za pololetí, žádejte od HZP písemný příslib (třeba i mimo cenový dodatek), že nebudete regulováni za léky a indukovanou péči. Pokud tento příslib nezískáte, začněte tyto náklady hlídat.

-         2. Požádejte HZP o zaslání Vašich loňských referenčních hodnot (náklady na r.č. ve výkonech, předpisu léků i indukované péče, náklady na ZUM a ZULP). Nejlépe před podpisem cenového dodatku.

-         3. Pokud se dostanete do situace, že budete muset předepsat pro Vás neobvykle drahý lék nebo zdravotnický prostředek a nebude hrozit pro pacienta nebezpečí z prodlení, žádejte HZP předem o písemný příslib, že toto nebude zahrnuto do výpočtu Vašich regulačních srážek.

 

Pojišťovna 207

-         Návrh dodatku je zcela v souladu s výsledky dohodovacího řízení pro rok 2007.

-         Nad rámec výsledku dohodovacího řízení i úhradové vyhlášky je zde ustanovení o tom, že dovolí-li to zdravotní stav pacienta, má právo zdravotnické zařízení dozvědět se od OZP předem, zda jím předepsané mimořádně drahé léčivo nebo zdravotnický prostředek bude či nebude vyňat z výpočtu regulací. To vnímáme velmi pozitivně.

-         Souhlasí-li referenční údaje, dodatek je možné podepsat.

 

Pojišťovna 209

-         Návrh dodatku zatím není k dispozici.

 

Pojišťovna 211

-         Návrh dodatku je zcela v souladu s výsledky dohodovacího řízení pro rok 2007, přičemž z úhradové vyhlášky převzal jen hodnotu bodu v případě, kdy je hrazeny nové výkony, které zdravotnické zařízení dříve neposkytovalo, a kdy zdravotnické zařízení ošetří méně než 50 pojištěnců (1,10 Kč).

-         Nad rámec výsledku dohodovacího řízení i úhradové vyhlášky je zde ustanovení o tom, že dovolí-li to zdravotní stav pacienta, má právo zdravotnické zařízení dozvědět se od ZP MV předem, zda jím předepsané mimořádně drahé léčivo nebo zdravotnický prostředek bude či nebude vyňat z výpočtu regulací. To vnímáme velmi pozitivně.

-         Dodatek sám o sobě neobsahuje referenční údaje, jen slibuje, že tyto nám budou doručeny samostatným dopisem do 31.3.2007. Chcete-li si být jisti, že ve Vašem konkrétním případě je vše v pořádku, doporučujeme Vám dodatek podepsat až po kontrole těchto údajů.

 

Pojišťovna 213

-         Návrh dodatku je velmi stručný, prakticky se ve všech bodech se odkazuje na úhradovou vyhlášku. Z tohoto důvodu nelze, než tento návrh akceptovat, ačkoli je jasné, že převzal i některé formulace, které jsou velmi nejasné.

-         I zde je třeba si překontrolovat referenční údaje. Navíc je ale třeba počítat s tím, že RBP bude možná v regulacích za indukovanou péči limity z roku 2005 počítat podle tehdy platného seznamu výkonů, ale za léta 2006 a 2007 podle jeho dnes platné novely.

-          

Pojišťovna 217

-         Návrh dodatku je zcela v souladu s výsledky dohodovacího řízení pro rok 2007, přičemž z úhradové vyhlášky převzal jen hodnotu bodu v případě, kdy je hrazeny nové výkony, které zdravotnické zařízení dříve neposkytovalo, a kdy zdravotnické zařízení ošetří méně než 50 pojištěnců (1,10 Kč)

-         Souhlasí-li referenční údaje, dodatek je možné podepsat.

 

Pojišťovna 222

-         Návrh dodatku je zcela v souladu s výsledky dohodovacího řízení pro rok 2007 kromě jediného bodu: je třeba počítat s tím, že ČNZP bude možná v regulacích za indukovanou péči limity z roku 2005 počítat podle tehdy platného seznamu výkonů, ale za léta 2006 a 2007 podle jeho dnes platné novely.

-         dále nad rámec dohody i úhradové vyhlášky návrh dodatku obsahuje ustanovení, dle kterého bude péče započítána do období 1. resp, 2. pololetí 2007 pouze tehdy, bude-li ze strany ZZ vykázána ČNZP mezi 16. dnem prvního měsíce příslušného období a 15. dnem prvního měsíce následujícího období.

-         Souhlasí-li referenční údaje, je možné při vědomí si výše uvedených odchylek dodatek podepsat.

 

Za Radu SAS zpracovali: MUDr. Zorjan Jojko a MUDr. Marie Duřpektová.