MEZIOBOROVÝ KONGRES SAS, KC HOTELU GALANT, MIKULOV, 24. až 25.5.2024

Vlastní zdraví - základní předpoklad pro stabilitu a fungování praxe.

Tímto vás zveme na jeho další ročník. 

Naše pozvánka/files/files_editor_uploads/pozvanka_mikulov_2024.pdf

Chcete znát program kongresu a další informace k němu? Klikněte zde níže na "Více informací"


Více informací

Bulletin 3/2002

Bulletin

Sdružení Smluvních Lékařů ČR

Informační zpravodaj pro ambulantní specialisty

3/2002

www.ssl.cz

 
Distribuci a tisk sponzoruje firma GLAXO SMITH KLINE

Připomínáme návod Žádosti o zrušení regulačních opatření v této rubrice z data 11. 4. 2002.

 

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

v minulém čísle našeho zpravodaje jsme vás informovali o dohodě o úhradách za lékařskou práci na II. pololetí 2002. V tomto čísle se ale nemůžeme nevrátit k situaci, kterou máme nyní. Končí pololetí, ve kterém jsme podle vyhlášky 458/01 limitováni podle plošných celostátních průměrů v jednotlivých odbornostech tvrdými regulacemi na léky a na vyžádanou péči. Ten, kdo překročí průměr, bude potrestán regulací, kdo průměru nedosáhne, bude bonifikován. Všeobecná zdravotní pojišťovna vypracovala modelaci dopadu bonifikací a regulací pro 11 odborností, vycházející z údajů a cen 1. čtvrtletí 2001. V každé odbornosti by bylo jen 5-10% ambulancí, které by nebyly dotčeny ani regulací ani bonifikací. Průměrně 30-45% ambulancí by bylo postiženo regulací několika desítek tisíc korun (ale i až 200.000). 50-60% ambulancí by mohlo dostat bonifikaci také několik desítek tisíc.

 

I když poměrně značné procento ambulancí by mohlo být bonifikováno, považujeme tento systém za zcela nesprávný. Minimálně je špatně nastaven, protože sotva může být jen tak málo ambulancí tzv. neutrálních. A ti, kteří by se snad mohli radovat z bonifikace, mohou být zklamáni, protože systém např. nepočítá se vzrůstem cen za vyžádanou péči (laboratoř, rtg) v tomto pololetí o 10%. Takže každý, kdo se chová letos stejně jako v loňském roce, tedy stejně indukuje vyšetření, se ocitá na hranici překročení či překračuje. A ovšem regulační srážky by mohly být vyšší než ukazuje modelace.

 

Jak jsme Vás již informovali v minulém čísle našeho zpravodaje, snažíme se od vydání vyhlášky nastalou situaci změnit.

SSL uspořádalo v dubnu v Brně pracovní seminář, na který jsme pozvali zástupce státní správy (ředitele odboru rozvoje zdravotního pojištění MZd ing. Slámu a poradce ministra MUDr. Šilhana), zástupce pojišťoven (přišlo vedení VZP v čele s ředitelkou ing. Musílkovou a zástupci obou dalších svazů) a představitele politických stran (pozvání přijal MUDr. Cabrnoch za ODS, představitelé ostatních politických stran nepřišli).

Členové brněnské organizace SSL zpracovali analýzu údajů vybraných anonymních ambulancí v Brně a okolí v pěti odbornostech. Z této analýzy zcela jasně vyplynulo, že existují ohromné rozdíly mezi jednotlivými ordinacemi v  téže odbornosti, a to jak ve vyšetřovacích metodách, tak ve spotřebě léčiv a spotřebě indukované péče. Tyto rozdíly nejsou výsledkem plýtvání některých ordinací či spořivosti jiných, ale především jsou dány rozdílem ve spektru diagnos a ošetřovaných pacientů. Mimořádně nápadné je to na odbornosti alergologie-imunologie. Alergolog zaměřující se převážně na imunologii má mnohem vyšší spotřebu tzv. indukované péče než alergolog, který se imunologií nezabývá. Alergolog, který se soustředí na léčbu pacientů s astmatem, což může být třeba dáno i tím, že vlastní spirometr, má jinou spotřebu léčiv než alergolog, který se na astma nespecializuje a léčí převážně kopřivky či alergické rýmy. Podobně je to i u jiných odborností. Psychiatr, který léčí psychotiky, má jinou spotřebu léčiv než ten, který se zabývá psychoterapií.

 

Z toho, co naši kolegové z Brna připravili a doložili, vyplynulo, že stanovení regulací a bonifikací stávajícím způsobem je zcela nesprávné, nespravedlivé a v konečném důsledku by vedlo k  likvidaci spíše dobře vybavených, nosných praxí, které se nevyhýbají terapii složitějších a tedy dražších případů.

(Viz i články v 15. a 22. čísle Zdravotnických Novin).

Opakovaně jsme se obraceli na ministerstvo zdravotnictví s rozborem, dokládajícím, jak jsou takto nastavené regulace a bonifikace nesprávné. Ministerstvo odpovědělo, že vyhlášku měnit nebude, že do jednání o úhradách nemůže zasahovat, ale že vyhláška umožňuje uplatnit princip, který navrhujeme, a to stanovit maximální výši regulační srážky dohodnutým % z objemu úhrady, (což by zajišťovalo určitou jistotu každé ambulanci, že nemůže být regulací ničena). My navrhujeme, aby maximální regulační srážka, kterou může pojišťovna uplatnit, byla stanovena ve výši 5% z obratu. Tedy například ze 100 000 Kč maximálně 5 000Kč.

Příloha 15. vyhlášky 458/01 praví, že podmínkou regulace je členění ambulancí podle druhu a typu zdravotnických zařízení a spektra nasmlouvaných výkonů. Žádné takové členění ambulancí ovšem dosud neexistuje. Proto byla VZP z počátku ochotna se dohodnout na neuplatnění nespravedlivých regulací i bonifikací, její podmínkou však byl konsensus celé naší skupiny poskytovatelů mimonemocniční ambulantní specializované péče. Bohužel zástupce České lékařské komory o.s. Dr. Vedral trval na uplatnění regulací a bonifikací v celé šíři podle plošných celostátních průměrů. Nesouhlasil ani s tím, aby byla stanovena maximální hranice regulační srážky, která by zaručila ambulancím jistotu, že nebudou regulací likvidovány. (Desítky tisíc korun stržené regulací mohou znamenat faktickou likvidaci zdravotnického zařízení.) Argumentoval stylem „Predátoři, kteří spotřebovávají nadprůměrně, musí být potrestáni. Nelze zatěžovat systém zbytečnými vyšetřovacími metodami jako je třeba v otolaryngologii laryngoskopické vyšetření optikou.“ (Dr. Vedral je otolaryngolog, nechť ostatní otolaryngologové posoudí, jak je toto vyšetření vhodné a potřebné. Nakonec bychom se mohli vrátit i třeba k pijavicím a ušetřilo by se za léčiva.)

Proto tedy nedošlo k dohodě s VZP. Avšak zástupci ostatních pojišťoven jasně vyjádřili své pochybnosti o možnosti uplatnění regulací v tomto rozsahu, protože skutečně nelze naplnit celé znění vyhlášky, která ukládá regulovat či bonifikovat zařízení podle druhu zdravotnických zařízení (z hlediska spektra nasmlouvaných výkonů) a typů poskytované péče.

 

Dne 6.6. přijali zástupci 22 sdružení poskytovatelů mimonemocniční ambulantní specializované péče následující usnesení:

 

Všem zdravotním pojišťovnám

na vědomí odboru rozvoje zdravotního pojištění

Ministerstva zdravotnictví

 

Usnesení

zástupců poskytovatelů ambulantní specializované péče k uplatňování regulačních opatření v oblasti nákladů na léky a vyžádanou péči

 

1.      Zveřejněné průměry pro uplatnění regulační opatření v oblasti nákladů na léčivé přípravky, zdravotnické prostředky a vyžádanou péči nebyly členěny dle jednotlivých druhů zdravotnických zařízení (z hlediska spektra nasmlouvaných výkonů) a typů poskytované péče. Použití těchto průměrů by bylo v rozporu s vyhláškou MZ ČR č. 458/2001 Sb. a znamenalo by neoprávněné poškození zhruba 40 % zdravotnických zařízení a neoprávněné zvýhodnění zhruba stejného počtu zdravotnických zařízení.

2.      Regulační opatření v oblasti léků a vyžádané péče by se měla týkat maximálně 20 % zdravotnických zařízení (do 10 % v pásmu regulací a do 10 % v pásmu bonifikací).

3.      Pro naplnění vyhlášky č. 458/2001 Sb. je nutno stanovit kriteria pro členění zdravotnických zařízení dle druhu (spektrum nasmlouvaných výkonů) a typu péče a poté začlenit jednotlivá zdravotnická zařízení do příslušných skupin a podle těchto skupin stanovit celostátní průměrné náklady. Protože tato kriteria dosud nebyla stanovena, je nutno do doby, než budou mezi zástupci zdravotních pojišťoven a poskytovatelů dohodnuta a schválena, vycházet z předpokladu, že každé zdravotnické zařízení je z hlediska druhu (spektra nasmlouvaných výkonů) a typu poskytované péče jedinečné a porovnávat tudíž jím dosažené průměrné náklady na léky a vyžádanou péči v I. pololetí 2002 s průměry dosaženými tímto zařízením v referenčním období roku 2001.

4.      Protože problém členění zařízení z hlediska druhu (spektra nasmlouvaných výkonů) a typu poskytované péče se vztahuje i k období roku 2001, není možné uplatňovat regulační opatření za I. – IV. čtvrtletí roku 2001 porovnáváním průměrů daného zařízení s celostátními průměry dle odborností, které nerespektují členění dle druhu a typu zařízení. Uplatňovat je proto možno pouze regulaci na základě porovnávání průměrů daného zařízení s průměry tohoto zařízení v referenčním období.

5.      Zástupci jednotlivých zájmových sdružení předloží návrhy na členění zařízení dle druhu (z hlediska spektra nasmlouvaných výkonů) a typu poskytované péče, a to v členění dle jednotlivých odborností, podle kterých by bylo možno uplatňovat regulace na celostátní průměry.

6.      Zástupci poskytovatelů žádají vedení všech zdravotních pojišťoven, aby pojišťovny neuplatňovaly regulační opatření (včetně bonifikací) na základě průměrů nečleněných dle druhů a typů zdravotnických zařízení, a aby do doby, než budou dohodnuta kriteria pro odpovídající členění zdravotnických zařízení, postupovala dle návrhu zástupců poskytovatelů, tj., aby každé zařízení bylo posuzováno z hlediska druhu a typu jako jedinečné.

7.      Zástupci poskytovatelů vyzývají vedení všech zdravotních pojišťoven k jednání o metodice uplatňování regulačních opatření v oblasti nákladů na léky a vyžádanou péči pro období I. pololetí 2002. Jednání by se mělo uskutečnit do konce června 2002.

 

Pro hlasovali zástupci 22 sdružení s celkovou váhou hlasů…………….. ….. 4698,45

Proti hlasovali zástupci 3 sdružení (Česká lékařská komora, o.s., 936,50

Sdružení privátních ambulantních chirurgů 66,75

Sdružení privátních očních lékařů 150,00)

s celkovou váhou hlasů…………………….. 1153,25

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Návrh individuální žádosti pojišťovně na neuplatnění regulací v příloze.

----------------------------------------------------------------------------------------

Informujte své kolegy, ambulantní specialisty, o činnosti SSL ČR

Rada SSL ČR pracuje v tomto složení: předseda: MUDr.Pavel Tautermann, členové: MUDr. Lubomír Berka CSc, MUDr. Marta Holanová, MUDr.Ivan Juliš CSc., MUDr. Lukáš Horčička, MUDr. Zorjan Jojko, MUDr. Jiří Nedělka, Doc.MUDr.Miroslav Hanuš CSc., MUDr.Robert Chlebovský, MUDr. Jitka Vydrová, MUDr. Jaroslav Vaněk, MUDr.Jaromír Semrád, revizní komise: MUDr.Ivan Kopecký, MUDr. Ivana Rušavá, MUDr.Jiří Zahrádka

 

Kontaktní adresa SSL ČR - přihlášky, informace, kontakty

SSL ČR, 190 00 Praha 9, U Elektry 82, telefon/fax: 02/84815504, 02/66311382,

e-mail sslzpcr@mbox.vol.cz nebo kontakt@ssl.cz

 

Členský příspěvek na rok je 1000,- Kč. Číslo účtu: 280454399/0800

variabilní symbol: rodné číslo, konstantní symbol: 0308

 

Nezapomeňte členský příspěvek zaplatit, bez peněz by bylo naše sdružení bezzubé.

Podrobné zprávy o činnosti SSL najdete na našich internetových stránkách www.ssl.cz